Nyhetsmedier förlorar en halv miljard om året i annonspengar

Ny undersökning visar journalistikens kris i siffror: ”Ser för jävligt ut”

Varje år förlorar svenska nyhetsmedier en halv miljard kronor i annonsintäkter. Det visar en ny undersökning som IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, gjort på uppdrag av Institutet för mediestudier.


Pengarna går i stället till internationella innehållsplattformar som Facebook och Google. Summan motsvarar ungefär det statliga presstödet. Men eftersom detta inte höjs
i samma takt kompenseras inte förlusterna. Fem miljarder, mer än fyra av tio reklamkronor, har försvunnit för svenska medier med samhällsjournalistiskt innehåll sedan 2008. Förlusterna motsvarar löner för flera hundra journalisttjänster. 

Problemet med de drastiskt krympande annonsintäkterna till journalistik har påpekats länge från medieföretagens sida. Men nu finns det alltså siffror på hur illa det är ställt. Och: ”Det ser för jävligt ut” säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier. Den enda lösningen han ser är att mediekonsumenterna börjar betala för den utrotningshotade, samhällsviktiga journalistiken.

Frågan är om vi är beredda att göra det?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.