En utbränd generation

”Crazy rich asians” visar kontinentens ökade inflytande

Jong-seo Jeon i Sydkoreas Oscars­bidrag ”Burning”.

Asiens globala inflytande ökar både ekonomiskt och kulturellt. Den framgångsrika rom-comen Crazy rich asians hjälper just nu till att normalisera en superrik asiatisk elit.

Sydkoreas Oscarsbidrag Burning skildrar däremot förlorarna i regionen, där utbredd ojämlikhet leder till ensamhet, svartsjuka och våld.

Jong-su (Ah-in Yoo) är en ung och tystlåten man med författardrömmar som aldrig skriver något och jobbar som bud. En dag blir han uppraggad av Hae-mi (Jong-seo Jeon) utanför hennes prekariatjobb som ögongodis för en teknikbutik. Romansen blir kortvarig.

Hae-mi återvänder från en resa tillsammans med Ben, en snygg, berest yuppie, förkroppsligad av koreansk-amerikanske Steven Yeun. Bens överlägsna självförtroende kör över Jong-Su som lommar in i vänzonen när han ser rivalens Porsche.

Regissören Lee Chang-Dong tvingar publiken att identifiera sig med Jong-sus sexuella frustration, klasshat och begynnande incel-bitterhet till Hae-mi. Hon kämpar i sin tur med dubbelmoralen för unga kvinnor som inte har pengar: hennes utseende är hennes enda riktiga kapital som ständigt kritiseras eller beröms. Hon låter sig utnyttjas av Ben för att det är nödvändigt.

Hae-mi och Jong-Su saknar nästan helt släktband. Distansen till föräldragenerationen är på många sätt talande för den första årskullen i historien med sämre förutsättningar än sina föräldrar. Priset för alla ”millenials” utbrändhet har kanske aldrig skildrats så sanningsenligt.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln