Flottfärden som blev en bestseller

Thor Heyerdahls ”Expedition Kon-Tiki” fångade en hel värld. Med på flotten var även svensken Bengt Danielsson.

Kon-Tiki. Ett bra varumärke, med ett hårt ”k” som fastnar. Coca-Cola, Kodak, Kleenex … Kon-Tiki. Numera kan det stå Kon-Tiki på en husvagn, en kanot eller ett hotell.

Orsaken är att den då 32-årige norrmannen Thor Heyerdahl tillsammans med fem man 1947 drev åtta tusen kilometer över Stilla havet, från Peru till Polynesien, på en balsaflotte vid namn Kon-Tiki – och att han sedan skrev en bok om äventyret. Och att boken kom i händerna på den danskfödde förläggaren Adam Helms på Forum. Det var han som gjorde Kon-Tiki till en internationell bestseller och i senaste numret av Biblis berättar Axel Andersson historien om boken som var sin tids Da Vinci-koden.

Thor Heyerdahls expedition, för övrigt sponsrad av USA:s krigsmakt, skulle bevisa att Polynesien först befolkats av en vit ras som, med hövdingen Kon-Tiki, drivit dit på flottar från Sydamerika. Efter månaderna på havet åkte Heyerdahl hem till fjällen och skrev boken som, blev en succé i Norge.

Men världen, då? Och USA?

… en svensk reklamsuccé

Det hände ingenting förrän säljgeniet Adam Helms fått de svenska rättigheterna. Helms skapade publicitet: visade upp en besättningsman, ordnade utställning på Pub och föreläsningar för bokhandlare, gjorde pappmodeller för skyltfönstren och sjösatte en Kon-Tikikopia i Brunnsviken.

Kon-Tiki blev ett varumärke innan det ordet var uppfunnet.

Andra länder hängde på med Kon-Tikipredikningar, -hattar, -dikter, -choklad­kakor … det blev Kon-Tiki-feber i USA och i ett Europa där man, strax efter kriget, kunde ha svårt att få fram papper att trycka på.

I mitten av 60-talet ­hade Kon-Tiki sålts i 50 miljoner exemplar i världen – och den går fortfarande i nya upplagor.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.