Stefvan Löven: Alla vinster har samma värde

”Toapapprets tjocklek och kissblöjans vikt lika viktig”

Partiledaren ”Löven”.

2012 valdes Stefvan Löven till partiledare av socialdemokraternas VU med uppdrag att gilla Bruce Springsteen och avskaffa alla valfrågor inför 2014. Efter att ha legat i som en räv för att inte göra någon som helst skillnad i svensk politik presenterar Löven nu stolt partiets nya paroll och stora profilfråga inför valet nästa år - alla vinster är lika mycket värda.

Vad betyder det?

- Vi inom partiet har alltid sagt att vad är det egentligen för skillnad - ett företags vinst på vårdhemmets tunna toa-papper och ett annat företags vinst på dess tunga kissblöjor? Vi svenskar måste acceptera att vi lever i ett mångkapitalistiskt samhälle och sluta kränka vissa bolagsformer bara för att de är främmande och annorlunda. Tidens stora utmaning handlar om att vända samhällsklimatet och våga värna riskkapitalbolagen i en kall värld där vissa inte ens vill att de ska få finnas.

Hur ska det gå till?

- Vi måste erkänna att det inte bara är människor i utanförskap som förleds att vilja kasta ut bolagen till Cayman- eller Kanalöarna. Även inom etablerade kretsar frodas intoleransen och här har media ett stort ansvar. Det brukar framhållas att riskkapitalbolagen lever på skattepengar men vi får inte glömma att de också har berikat den svenska marknadskulturen med nya spännande unika traditioner som exempelvis att bli garanterade höga vinstnivåer. Det behövs information och kunskap också. Vi måste komma ihåg att ojämlikhet, rovkapitalism och gurka inte för så länge sedan ansågs som osvenska företeelser.

Vad tror du medlemmarna tycker om er politik?

- I enlighet med tidens krav säger vi inom partiet ju numera affärsplan och kontrakt när vi vill något, så för att öka trovärdigheten när det gäller vår nya profilfråga så ska vi sluta kommunicera i termer av politik, det tror vi medlemmarna är rejält trötta på, och i stället presentera kvartalsrapporter designade av trendjapaner i 80-talsretro och satsa på årsstämma med manga-cosplay på Yohio-tema. Det attraherar det mäktiga segmentet 10-17 år som börjar hardcoretjata på föräldrarna att välja just social- demokraterna.

Så politik är inte ens att inte vilja längre, bara att bli vald?

- Jo, pr-byrån som moderniserat partiet trodde att arbetarrörelsens värderingar var en bunt rikskuponger och att mervärde är det som uppstår ur goodiebagen som delas ut på kändisevent för att lansera smaksatt vodka. Man kan därför säga att politik är sådan där läbbig gammaldags sumpsörja som hamnade i filtret förr i tiden när folk gjorde sig en kopp bryggkaffe innan vi fick espressomaskiner med online-läge på våra arbetsplatser.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.