Går vilse i antiken

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Publicerad 2015-05-27

Docent: Knausgård möjliggör metadebatt om kulturmannen

Karl Ove Knausgård - en cyklop mot cykloperna. Foto: TT

Det är kanske dags för en metadebatt om kulturmännen. Det går inte att missa allusionerna till den klassiska traditionen i Karl Ove Knausgårds bombastiska artikel.

Antikvetaren Ida Östenbergs artikel i Svenska Dagbladet är därför välkommen (26 maj). Hon påpekar flera tankvärda aspekter; både att cykloperna hade olika betydelser hos antika författare, och att de har använts i flera sammanhang i modern skönlitteratur. De homeriska verken har en särskild plats i 1900-talets modernism. Odysseus påle och förblindning av Polyfemos, den namnkunnigaste cyklopen, är en stående trop med freudianska övertoner.

Men det är inte den episoden Knausgård relaterar till utan till Polyfemos efterföljande vredesutbrott då han kastar bautastenar efter Odysseus och hans män. Detta är den metaforiska ryggraden i Knausgårds artikel. Den svenska åsiktskorridoren är ett fält där det regnar bautastenar. Men, det finns också en motsägelse i Knausgårds artikel. Det är han själv som kastar bautastenar likt Polyfemos. Han både anklagar oss för att vara Polyfemos och agerar själv som Polyfemos.

Jag vet inte om jag tycker att det är kulturmannamässigt att klä ett konspirationsteoretiskt manifest i klassisk dräkt. Jag tycker i stället att det är en illustration på hur lätt det är att gå vilse i Homeros labyrint.

Johannes Siapkas är docent i Antikens kultur och samhällsliv, Uppsala universitet

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln