Ensam mamma söker sex

Kvinnlig tabubelagd sexturism inte ofta skildrad på film

FILM  Teresa, suveränt spelad av Margarethe Tiesel, är i femtioårsåldern och lever ensam med en tonårsdotter någonstans i Österrike. I Ulrich Seidls film Paradis: Kärlek, den första i en planerad trilogi, reser Teresa till Kenya och blir en ”sugar mama”, en sexturist.

Filmen handlar om hur vita kvinnor kan köpa sig uppmärksamhet, närhet och sex. Teresa raggar upp den ena mannen efter den andra i en dödsdömd jakt på, ja, kärlek. Hon finner sig i början inte riktigt i de cyniska spelreglerna men blir alltmer korrupt. Det hela kan sammanfattas som en plågsam berättelse om ensamhet och förtryck.

Kvinnlig sexturism är inte så ofta skildrad på film. Ämnet är tabu: det krockar delvis med föreställningar om en universell manlig makt och med idéer om den kvinnliga sexualiteten som svagare än mäns och mer, liksom ömsesidigt byggd och jämlik.

I Paradis: Kärlek skildras flera maktstrukturer, även om den koloniala dominerar. De vita kvinnornas plånböcker och rasistiska jargong möter de svarta männens ekonomiska underläge och strategier för överlevnad. Den som sett en Seidl-film vet hur han skapar en dokumentär känsla med sina långa tagningar, tystnader, många helt vardagliga scener. En sorts lågdramatisk, hårt skruvad filmstil som skapar ärrbildningar i själen.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln