Spotify-sagans krisande insida

Cecilia Djurberg läser (ännu) en intressant bok om den svenska techjätten

Publicerad 2019-07-04

När Spotifys grundare Daniel Ek sommarpratade 2012 sammanföll det med att hans företag befann sig i sin allra största kris. Det här kände nog inte många lyssnare till. Säkert inte heller politikerna som gjort bolaget till sitt favoritexempel på svenskt entreprenörskap, trots att Spotify nu tretton år efter starten fortfarande inte går med vinst.


Den pågående akuta krisen var inget Ek själv pratade om i Sommar i P1, utan han passade listigt nog på att fortsätta sprida sin välbekanta, pr-anpassade framgångssaga i Sveriges Radios flaggskeppsprogram.

Han berörde inte heller det faktum att Spotify redan då konkurrerade hårt med radion om lyssnarnas uppmärksamhet. Så hårt att Sveriges Radio sett sig manade att samarbeta med streamingtjänsten och exempelvis publicerar sommarpratarnas spellistor med direktlänkar till Spotify.

Ek undvek också att prata om den hårda konkurrensen med andra techföretag, i synnerhet Apple, om att dominera musiklyssnandet. Men om det får man veta desto mer när man läser Sven Carlssons och Jonas Lejonhufvuds bok Spotify inifrån – så blir man störst i världen.


Den börjar i positiva ordalag, nästan som en hyllningsbok, men utvecklas till en kritisk granskning av den friserade framgångssagan om Spotify.

Boken kommer ut bara ett år efter Erik Wisterbergs och Jon Mauno Petterssons ljudbok Sagan om Spotify och Rasmus Fleischers och Pelle Snickars Den svenska enhörningen, som gavs ut lagom till Spotifys börsnotering.

Snickars och Fleischer diskuterar också just hur grundarnas berättelse om Spotify varit avgörande för framgången. Hur dessa har varit fenomenala på att skapa buzz och ge sken av succé, och på så sätt locka åt sig riskkapital: ”Storyn om Spotify är en berättelse som skrivits om i takt med bolagets behov av pengar”, skriver de i Den svenska enhörningen.

Om Fleischer och Snickars stod för forskarperspektivet, så bjuder ekonomijournalisterna Carlsson och Leijonhufvud på en stilistiskt mer sammanhållen reportagebok.

Spotify inifrån är lättläst och välskriven med spännande insideranek­doter, och bygger på ett 70-tal initierade källor, hemliga dokument och författarnas gedigna erfarenhet av att bevaka Spotify.


Det är lite otacksamt för Carlsson och Leijonhufvud att komma med sin bok sist i en rad böcker om Spotify. Men i den här världen går tiden fort – till exempel har konkurrenten Apple efter denna boks utgivning hunnit meddela att de kommer skrota Itunes och lansera en ny musikapp. Så den som är intresserad av musikbranschen och fenomen som digitala och ekonomiska bubblor, liksom hur våra digitala liv påverkas av techföretagens tävlingsinstinkter, kan med fördel läsa både Den svenska enhörningen och Spotify inifrån, eftersom de kompletterar varann och inte drar riktigt samma slutsatser.

Å ena sidan kan alla dessa böcker om Spotify (det kommer säkert fler) givetvis ses som en effekt av hajpen som omgärdar företaget. Men de ger å andra sidan en bättre bild av Spotifys utveckling än Ek själv gör på sin slipade entreprenörska i intervjuer, sommarprat och Skavlan-fåtöljer.

Inte minst erbjuds den som placerat sitt sparkapital i tech­aktier som Spotifys en nyttig påminnelse om risken med att satsa riktiga pengar på sagor och uppsminkade enhörningar.

Följ ämnen i artikeln