Uppdaterad 2013-01-21 | Publicerad 2013-01-18

Ulf Lindströms deckare något utöver det vanliga

Ulf Lindström (född 1960).

I Jobs bok, Ulf Lindströms andra roman med juristen Andreas Falck i huvudrollen som maniskt oförtröttlig iakttagare av tiden och sederna, är mycket sig likt från den första, En god man.

Först som sist är det branta bildspråkets osövda, stirriga skärpa som tretton deckarförfattare på dussinet skulle mörda för, intakt.

Ja, den här gången är Lindström om möjligt än mer upp- och åtskruvad när han låter Falck med sin Mensa-certifierade IQ som raketbränsle registrera omvärlden i furiösa inre monologer.

Visst, de akrobatiska metaforerna kommer ibland storknande tätt, men man ger sig på nåd och onåd för kriminalintendent Brincks polisblick som gungar på fotvalven i ett Hur var det här då?, eller när en ”glitterkall Red Bull” blir en ”ängel som ville ha ett par vingar till”. Och även här är Borås den ömsom gråmelerade, ömsom soldisiga spegeln för ett Sverige där privatiseringen av rättvisan tagit ytterligare ett sjumilakliv mot fullbordat sönderfall, så att hämnden betraktas som läkedom också för lagens väktare.

Undertiteln ”Roman om brottslingar” är en fingervisning om att rågången mellan goda och onda inte blivit tydligare för försvarsadvokaten Falck som nu bytt sida och jobbar på åklagarmyndigheten.

Det har gått tre år sen Falck trängde in i en mördares själ och ett år sen skilsmässan. Det finns två moln på hans himmel. Det ena är att dottern Sanna, som tycker förnedringen av motståndaren är viktigare än att vinna, har skaffat sig push-up-behå. Det andra att hans far, som ägnat sitt liv åt att skydda de besuttna, är på sjukhem efter en stroke. Deras kontaktlöshet gestaltas med obeveklig precision.

Jobs bok börjar med den klassiska tragedins peripeti, i form av den yngre kollegan Niklas Fridh som mjölkar Falcks dator på besvärande hemligheter. Fridh gör sig till hemligheternas väktare för att bonda med Falck och när en serbisk gangster i rätten hotar Falck och hans dotter blir romanen en växelsång om de bådas nedstigning i själens labyrinter.

Fridh går också över till den andra sidan, i dubbel bemärkelse.

På flyget till Los Angeles träffar han Job, en amerikan på drift i sitt öde, och de inleder ett förhållande. Det ska också sägas att sexscenerna är mästerliga, samtidigt blodisande ödsliga och sensuellt suggestiva. Fridh säger också upp sig och börjar jobba för en amerikansk byrå som företräder det till Xe förvandlade Blackwater, legoarmén som följer det globala amerikanska härjningståget i spåren.

Steg för obönhörligt steg och med en språklig energi som skiter i allt vad elegans heter, frammanar Ulf Lindström en värld där allt är tillåtet och ingenting är sant. En värld, som den döende Job i Niklas Rådströms pjäs Bibeln, säger är i händerna på en förbrytare. Och det hör definitivt till saken att denna värld är ett fullt igenkännligt samtida Sverige.

Så tag och läs, för Jobs bok är inte vilken deckare som helst, utan en berättelse som lever upp till sin undertitel och där lycka definieras som hämnd för olycka.