Ewert var världens bästa Karlsson

Olle Svenning minns EWK – ett tecknande geni som förvandlade politik till konst

Publicerad 2018-12-20

Svenska statsministrar – från Per Albin Hansson till Carl Bildt – fångade av EWK:s penna.

Ewert Karlsson hade ett absolut konstnärligt och politiskt gehör. Han är känd som EWK av generationer av Aftonbladets läsare. Och han är bekant för en ännu mycket större krets. EWK utsågs nämligen på sin tid till världsmästare i teckning och hans bilder publicerades i New York Times, Der Spiegel, överallt i världen.

Det var fest när Ewert kom på fredagsbesök på tidningen, i Klara eller Globen. Vintertid bar han stor päls och med sitt välansade skägg påminde han om en ståtlig rysk storfurste. 

En smula märkligt eftersom Ewert inte ägde jordområden utan brukade dem, bland annat som rättare i Östergötland. Han hade gått i lantmannaskola.

Fredagar var EWK:s lämningsdag, en högtid för oss som arbetade med honom. Vi hade ringt några dagar tidigare och berättat om ett ärende för ledarsidan: storpolitik eller reflektioner om något inhemskt. Ewert, som hade en enastående politisk intuition, förvandlade våra idéer till konst. Med tiden insåg vi att våra texter kunde störa EWK:s bilder. Vi lät helt enkelt hans teckningar fylla hela ledarsidan. Konst i stället för predikan.

Första gången jag mötte EWK var på hans 50-årsdag. Det var samma dag som Richard Nixon valdes till USA:s president. Ingen kunde fånga Nixons gestalt och psykologi bättre än Ewert, sa Aftonbladets Dieter Strand. De gjorde tillsammans en bok om Nixons USA, om den alltmer maktgalne och paranoide mannen och hans hopplöst blodiga krig i Vietnam.

Ewerts teckningar fångade krigets barbari och de fattiga böndernas lidande. Han visste mycket om bondebefolkningens villkor. Solidaritet är ett tema som bär upp mycket av hans konstnärliga arbete. Bilden av den sörjande, fattiga Moder Jord har blivit till en symbol för tredje världens fattigdom och påtvingade lidande.

Ewert reste i Pinochet-diktaturens Chile och i det Kina som sökte frigöra sig från Mao-despotin. Resan till Kina gjorde han tillsammans med Thorbjörn Fälldin, då statsminister.

– Jag måste visa dig den finaste tavla jag har, sa Fälldin när jag besökte honom i Ramvik. På väggen hängde EWK:s bild av mötet mellan den väldige svenske bondeledaren Fälldin och Kinas härskare, den lille Deng. Ewert var upptagen av och kunde förmedla maktens psykologi. Med en enda teckning sammanfattar han karaktären hos efterkrigstidens svenska regeringschefer, från den något falskt fryntlige Per Albin till de pretentiöst uppblåsta Carl Bildt och Göran Persson. Ewert förvandlade i sitt ”menageri” politiker till djur. Persson blev en mallgroda och Bildt en giraff, som höjer sitt lilla huvud långt över molnen.

EWK:s världsberömda karikatyr av Mao, Kinas ledare.

EWK drabbades ibland av den store konstnärens öde, att älskas av den han eller hon driver med. Gunnar Sträng skrockade belåtet över att framställas som auktoritär atlet. Göran Perssons ansikte strålade när Aftonbladets ledarsida, i femtioårspresent, gav honom Ewerts genomskådande porträtt.

Tidningsteckningen skulle kunna misstänkas vara lika mycket av en förgänglig dagskommentar som en ledartext eller krönika. Det är helt annorlunda med EWK:s bilder. De förefaller mig tidlösa och det har säkert att göra med att ekologi, människans rovdrift på naturen och hotande miljökatastrofer är teman som dominerar Fullersta gårds utställning, till minnet av Ewerts 100 årsdag. På en bild finns en liten ängslig säl i dykardräkt. ”Hur ska sälungarna klara sig när vattnet är så nedsmutsat?” I utställningskatalogen återberättas hans fråga av hustrun Alice

Ett enda träd finns kvar på ett väldigt kalhygge och på det samlas skräckslagna fåglar: ”Var ska alla fåglar sitta”, undrade Ewert.

På utställningen upptäcker jag något som bör vara ett självporträtt. En man håvar in vad som finns kvar i ett döende hav: ett fiskskelett. Fiskaren är något åldrad, skägget är grått. Och Ewert var passionerad fiskare, medlem av Stockholms spinnkastarförbund.

Han förblir världsmästare i teckning.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.