Konst från Flashback

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-24

Norsk konst nere med undergroundkulturen

Gardar Eide Einarsson och hans kompis konstnären Matias Faldbakken har bägge en gammal förkärlek till undergroundkultur – zombies, black metal, hardcorepunk, droger och terrorister.

Företeelser som i sig kan vara oerhört fascinerande, men när de förvandlas till bildkonst förvånansvärt ofta känns som någon sorts macho-rekvisita.

Just nu visar Bonniers konsthall i Stockholm Einarsson i den stora utställningen Power has a fragrance. Hans svartvita punkestetik lånar sig den här gången till gaturebeller, terrorister, poliser, konspirationsteorier och outlaws.

Här finns en skylt från Clint Eastwood-filmen Dirty Harry, matsalsmöbler från amerikanska fängelser, instruktionsmaterial från polisutbildningar, en ”självmordsspeglel ”från Japan, citat ur boken History of the car bomb, en kopia av en skylt till en strippklubb och en skiss ritad av UNA-bombaren … Det är som om utställningen gjorts på Flashbacks diskussionsforum.

Och när allt det här lyfts ur pojkrummet – där det vanligtvis håller till – så blir det av någon anledning bara som en uppvisning i gosse-chauvinism.

Visst är det skrämmande, oroande och uppkäftigt. Men precis som på Flashback känns det som att det sitter en finnig 14-åring och skrattar någonstans i bakgrunden.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.