Kub vs hjul

Uppdaterad 2012-09-05 | Publicerad 2012-09-03

Frans Josef Petersson om ett udda mästarmöte

Bilden av konsthistorien som en kamp mellan manliga genier känns kanske inte så angelägen i dag, och synen på den moderna konsten som en ”boxningsmatch” mellan Picasso och Duchamp kan ju framstå som en smula fantasilös. Men trots den konfrontativa rubriken är det mest slående med ”He was wrong”. Picasso/Duchamp egentligen frånvaron av konflikt: för några år sedan hade utgången kanske varit mer given – Duchamp vinner 60-talet på knockout, typ – men här tycks den återigen vara en öppen fråga.

I själva verket är det svårt att urskilja någon specifik idé med att visa de båda konstnärerna tillsammans. Anslaget är snarast lustfyllt: man vill se vilka energier som alstras i ett sådant möte. Samtidigt tar man fasta på schablonbilden om två fundamentalt motsatta temperament: målaren vs. tänkaren, ymnighetshornet vs. den sparsmakade ironikern. De båda konstnärskapen har till och med installerats i två separata utställningsrum: i det ena visas Modernas – det tål att upprepas – remarkabla Duchamp-samling. I det andra har man inrett en röd- och blåmålad labyrint med ett stort antal av Picassos målningar, teckningar och grafiska blad. Kubism blandas med mer klassicistiskt och mytologiskt orienterade verk.

Ett mellanliggande rum rymmer utställningens enda sammanställning, där de båda konstnärerna placeras bredvid varandra: Duchamps cykelhjul från 1913 mot Picassos kubistiska collage Butelj, glas och fiol från 1912–1913. Men återigen betonas skillnaden mellan verken, vilka beskrivs som ”definitiva uttryck för de åtskilda vägar längs vilka konstnärerna skulle leda modernismen”.

Verkligen? Då glömmer man att Picassos (och Braques) papier collés räknas som det moderna collagets startpunkt, och att Duchamps upp-och-ned-vända cykelhjul på en pall inte bara är hans första readymade utan också just ett collage (eller närmare bestämt ett assemblage). I båda fallen handlar det om att ”klippa” ur ett befintligt material och ”klistra in” det i ett nytt sammanhang. Därmed utgör collaget en avgörande historisk och materiell beröringspunkt mellan Picasso och Duchamp, bortom mystifikationer kring ”intellektuella labyrinter” och ett ymnigt skapande ”ur intet”.

Man glömmer också att Pontus Hultén, i en essä från 1958, tar fasta på just collaget som den form som har lämnat ”alla möjligheter öppna: objet trouvé, readymade, montage, konstruktioner”, och att han förstår detta i förlängning av realismens strävan att demontera de hierarkier som 1800-talet etablerar mellan olika material, tekniker och motiv.

Detta är ingen ovanlig tankegång, men den är intressant eftersom den visar att mötet mellan Picasso och Duchampinte nödvändigtvis leder åt skilda vägar utan placerar oss i själva kärnpunkten för Moderna museets genes. Inte minst hade Hulténs idéer kunnat fungera som ett korrelat till den exposé om Ulf Linde och Duchamp som anordnades i samarbete med Konstakademin förra året.

Problemet är att Moderna – med undantag för ett projekt kring situationismen här om året – tenderar att bekräfta en hegemonisk historieskrivning. I sommarens Explosion! menade man att det amerikanska efterkrigsmåleriet visade vägen för en konstnärlig frihet som var okänd för det europeiska avantgardet. Och med Sturtevants repliker av kända konstnärers verk bekräftades återigen den kanon som vid samma tid började etableras av den företrädelsevis New York-baserade konstmarknaden.

Till viss del har Moderna naturligtvis spelat en viktig roll i dessa historiska förlopp, exempelvis vad gäller 60-talets återupptäckt av Duchamp och lanseringen av den amerikanska Pop-konsten. I andra fall finns ingen sådan koppling, exempelvis vad gäller konceptkonsten. Poängen är att museets förflutna rymmer andra fraseringar av historien än de gängse, men att möjligheten till mer oväntade montage och omkopplingar tenderar att gå förlorade i de utställningar som görs i dag. Det är synd och begränsar i slutändan också museets möjligheter till intressanta utsagor om samtiden.

KONST

He was wrong. Picasso/Duchamp

Moderna museet

Till och med 3 mars 2013

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.