De blir kvar i dödsskuggans dal

Barbro Westling ser ständig höst när Lagerlöfs ”Jerusalem” sätts upp i Helsingborg

avBarbro Westling

Foto: Micke Sandström
Tom Ahlsell i ”Jerusalem”.

Selma Lagerlöfs mäktiga epos Jerusalem har blivit film men spelas nu som teater. Helsingborgs stadsteater räds inte de litterära storverken!

Och nog lyckas man slå an en alldeles särskild ton på den av mörka grenverk omslutna stora scenen. Av Lagerlöfs text har blivit minimalistisk berättarteater, vacker och allvarlig, som berör trons befrielse och grymma krav.


Ensemblens tio skådespelare, i rundhalsat vadmalsgrått och vit skjorta, växlar raskt mellan roller och scener. Dörrarna i fonden används flitigt. Kisser Rosenquists ljussättning skapar skimrande intimitet och etsande frälsarljus, det spelas lite på fiol och sjungs i kör.

Men så är det så mycket som ska beskrivas och återges när denna stora berättelse ska kokas ned. Den dramatiserade texten offrar personerna som bara skymtar fram medan det hastas på. Alltför lite av det individuella och mellanmänskliga gestaltas och tar verklig plats.

Jerusalem skildrar ett kollektiv i Nås socken på 1800-talet, men jag vägrar tro att det på scen måste vara bitvis jämntjockt för det.


Hängivet lysande Emma Mehonic skiljer ut sig. I rollen som Gertrud lyfter hon upp kärlekshistorien. Hennes älskade, Dalasonen Ingmar (Einar Bredefedt) sätter släkt­gården först. Försent inser han sitt livs misstag, och det som gått förlorat. Det blir ett slags slutackord. ”Nya tider? Jag ser inget nytt, jag ser bara det gamla gå sönder” är annars det citat som bär helheten och talar in i vårt nu.

I Helsingborg kommer Nåsborna aldrig iväg till det nya livet i Jerusalem, som de gör i Lagerlöfs bok. Det är bara förkunnaren Hellgum (Dag Malmberg) som ger sig av. De andra blir kvar i den dödsskuggans dal som är hembygden och där ständig höst tycks råda.


Evigt (och ganska så distraherande) faller torra bruna löv på den lövfyllda scenen, och Gunnar Ekelöfs välkända rader ur dikten ”Höstsejd”, som dramaturgen Tom Silkeberg infogat, passar väl på tillståndet. De väntar. Och det blir nog ingen del två på Helsingborgs stadsteater.

ARTIKELN HANDLAR OM