I gasen med Thelma och Louise

Barbro Westling tappar sugen i limousinen

avBarbro Westling

TEATER

Roadshowen #thelmatoo utspelar sig i en bil.

Exklusivitet är en känsla, men ­infinner den sig i en vit event-­limousine? Med mycket av de billigaste bubblorna? Bakom fönster som ingen kan se in igenom. När du betalat femhundra kronor för biljetten?

Jag och fyra andra medpassagerare får i hörlurarna höra att bron över sundet har ”förändrats”, att framtidens förhållanden råder i Danmark. Vi glider genom Malmö till ett blandat soundtrack. Inga danskar kommer över bron, mer än människosmugglare. Vi fem däremot, ska för kvällen på hemlig klubb och svensexa i Köpenhamn.

Så ser spelreglerna ut för #thelmatoo, Malmögruppen Bombina Bombasts och Sydhavn Teaters version av filmklassikern Thelma och Louise. Skådespelarna Mille Maria Dalsgaard och Maria Carmen Lindegaard jobbar hårt och Jerk Ohlson Westin går all in som kvällens dominante festfixare.

Men också vi måste köra järnet för att hålla illusionen om det ”gränsöverskridande” partyt i gång. Bunny­öron på, karaoke, dans och ständigt nya shots i glasen. Lika mycket upptagna av vad som förväntas av oss som av det som sker på klubben Pig house, i och kring limousinen. Problemet är att det interaktiva både finns, och inte. Långa stunder sitter vi bara och tittar på.


Stängslet vid stationerna, passkontrollerna på tågen ställer självklart krav på ett låtsas-event om exklusivitet, makt och vanmakt. Det gör också titeln som antyder perspektivet efter Metoo. Vi ser ett våldtäktsförsök
i VR och några fysiska makt­demonstrationer men #thelmatoo är hafsigt som manus och över­tygar inte som uppdatering. Snarare känns det exklusiva partyt old school och efter några timmar, ganska idiotiskt att upprätthålla.

ARTIKELN HANDLAR OM

Malmö

MeToo