Stolthet och pengar bryter utanförskapet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-16

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

MALMÖ.

Möllevångsskolan är bäst!” Ett tjog lärare i färggranna hattar sjunger in den nya skolan. Eleverna hejar med i refrängen.

Ordningen bryts när artisten Timbuktu har rivit av sin nya låt. Killarna i femman rusar fram för att få autografer.

Tjejerna med huvudduk stannar på sina platser. Timbuktu försvinner snabbt men hinner med en hälsning:

–?Ni har en fruktansvärd tur här som får lära känna så många olika människor. Ta vara på det.

Hiphopstjärnor i all ära, men jag blir mest imponerad av lärarna. Inte över körsången i första hand utan över engagemanget. Några krönikörer skulle ironisera över käcka sånger om att alla har lika värde och bor på samma jord. Det gör inte jag. Jag blir glad över all skolpersonal runtom i Sverige som gör ett fantastiskt jobb och som står för läroplanens demokratiska värderingar.

De kämpar ofta mot en tuff verklighet.

–?Vi har skolor i Sverige där nästan 100 procent av eleverna klarar kraven, säger skolminister Ibrahim Baylan tidigare på dagen. Och så har vi skolor där bara hälften gör det. Det är inte acceptabelt.

Ibrahim Baylan börjar Malmöbesöket på Pauliskolan. Där berättar han sin egen historia. Hur familjen kom till Sverige från Turkiet och hamnade i Fittja söder om Stockholm. Hur han gick ut Botvidsgymnasiet mitt i 1990-talskrisen och länge jobbade som diskare.

På lunchen pratar han om att steka hamburgare med eleven Mona Rodbay, som ibland jobbar extra i familjens gatukök. Jag undrar vad folkpartiets Jan Björklund vet om att stå timme efter timme i stekoset.

Mona Rodbay är en av deltagarna i Malmös fadderprojekt, ett samarbete mellan näringslivet och kommunen. Hon har fått praktisera på SEB. Nu har Mona Rodbay bestämt sig för att läsa internationell ekonomi på högskolan.

Fadderprojektet är ett av skälen till att Pauliskolan fått Malmö stads integrationspris. När Ibrahim Baylan presenterar regeringens satsning på förortsskolorna lyfter han fram de goda exemplen. Ny pedagogik, som i Tensta gymnasium. Mer undervisning på elevernas modersmål, som på Krokbäcksskolan. Öppenheten mot omvärlden, som på Pauliskolan.

Regeringen anslår 225 miljoner kronor för att sprida goda skolexempel. Det är utmärkt.

Nästa steg borde vara att göra samma sak på andra områden. Pengarna till den tidigare storstadssatsningen mot utanförskapet är slut. Nu behövs nya statliga miljoner, men mer målinriktat än förra gången.

Lyft fram de goda exemplen. Eldsjälarna. De sociala uppfinningarna.

Det kan gälla vägar in på arbetsmarknaden. Eller upprustning av slitna bostadsområden där hyresgästerna får vara med och bestämma. Jämställdhetsprojekt. Bryggor mellan förorter med mångfald och etniskt fattiga villaområden.

Det vore ett bra sätt att möta folkpartiets demagogi om ”Utanförskapets Sverige”. Och den verklighet som Ison och Fille beskriver i låten Håll huvet högt:

”Vi är dom uppväxta barnen

från delade staden

som tuggar galet o lever för dagen

För ingen lovas en annan dag

ingen lovas den chans

som någon annan gavs”.

Mats Engström

Följ ämnen i artikeln