Bankerna förtjänar faktiskt ruttna ägg

Likt de arga islänningar som samlades i protest utanför parlamentet i Reykjavik i förrgår borde de svenska bankkunderna demonstrera utanför bankernas glassiga kontor.

Nordea försöker be om ursäkt, men det räcker inte. Som arga islänningar borde svenska kunder samlas utanför bankernas glassiga huvudkontor och demonstrera. De får vår lön, våra besparingar och räntan på våra lån. Via skatten har vi givit dem miljarder i subventioner och detta är tacken.

Största banken Nordea har lånat ut våra miljarder till en oligark som står Kazakstans diktator nära. Banken har låtit löntagarnas pengar bidra till rådgivning åt skattesmitare.

Bankens kunder har därmed tvingats betala för att mindre skatt ska gå till skola, äldreomsorg och sjukvård.

Ruttna ägg på bankens glas­entré är vad det vore värt.

Vi är inte idioter

Nu tycker vi inte att ägg ska kastas då de riskerar att hamna på oskyldiga, hyggliga människor. Se det därför bildligt, det är bankens ledning som borde städa upp och putsa på fasaden. Sällan har väl Nordeas rykte varit så smutsigt som nu.

Nordeas ordförande Björn Wahlroos har en gång sagt att 80 procent av alla människor är finansiella idioter och

därför gör bäst att lämna över sina pengar till de 20 som har idéer. Kunderna borde säga nej tack, det är inte vi som är idioter.

Vi är inte så pinsamma som Anders Sundström när han nyligen sparkades som ordförande för Swedbank efter diverse fastighetsaffärer i banken. Vi skulle vägra hans pinsamma jaktresor i privatplan.

En del bankmän för­tjänar faktiskt ruttna ägg, men i stället upprepar vi en gammal uppmaning: byt bank. Det är mycket effektivare. Det enda som biter på bankarrogansen är att kunderna försvinner.

Även finansmarknadsminister Per Bolund har uppmanat kunderna att byta bank om de inte är nöjda. Enligt en snabbenkät i SVT funderar ungefär hälften av tittarna på att byta till en annan bank. Många tänker tanken, ändå är det få som verkligen byter.

Det är för krångligt, helt enkelt. Bankerna vill inte ha starka konsumenter och därför har de inget intresse av att göra bankbytet enklare.

Skulle förenkla ett byte

Här kan Per Bolund göra en insats. Han kan till exempel driva förslaget att varje kontonummer ska kopplas till kunden. Det är ett krav från både Sveriges konsumenter och konsumentorganisationer i EU. Det skulle fungera ungefär som ett mobiltelefonnummer, du tar med dig numret när du byter bolag.

Det skulle förenkla bankbyten då löneöverföringar, barnbidrag och autogiro­betalningar följer med kontonumret. Det låter praktiskt, men det finns säkert mer en finansmarknadsminister kan göra för sina konsumenter. Det är bankernas kunder som ska ha vipbehandling eftersom det är de som försörjer bankerna med sina pengar.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Följ ämnen i artikeln