Mattepatruller räcker inte till

Publicerad 2011-03-24

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den svenska skolan är trasig.

Resultaten sjunker i snabb takt. Hur mycket pengar föräldrarna tjänar spelar allt större roll för hur barnen klarar sina studier, vilket är en skandal.

Ett av de områden där svenska elever presterar dåligt är matematik. Kunskaper som är helt avgörande för en kunskapsnation som vill konkurrera med teknikutveckling, inte bara skatte­subventionerade städtjänster.

I går kom Sveriges kommuner och landsting, SKL, med ett förslag. De vill skicka ut expertpatruller med matematiklärare, som ska hjälpa skolor som har problem.

Målet är att Sverige inom fem år ska klättra i den internatonella PISA-rankningen.

Det är i och för sig ingen dålig idé.

Liknande projekt har gjorts i bland annat Kanada, med goda resultat.

Man kan dock fundera över om det löser själva grundproblemet.

Enligt Skolverket beror de sjunkande resultaten på några olika samverkande faktorer. Ökad boendesegregering är en förklaring, att eleverna tidigt sorteras en annan. Men även friskolereformen, och effekterna av kommunaliseringen.

Tanken med kommunaliseringen var att politikerna lokalt skulle styra resurser dit de behövdes bäst. Så sker inte i dag.

Kommunerna är dåliga på att fördela resurser utifrån skolors och elevers olika förutsättningar, vilket bidrar till att resultaten totalt sett sjunker.

På senare tid har röster höjts för att skolan ska återförstatligas. Det gillar inte SKL, eftersom det skulle minska kommunernas inflytande. Att skicka ut mattepatruller blir ett slags nödlösning.

Dagens system fungerar inte. Ett återförstatligande skulle kanske lösa vissa problem, men långtifrån alla. 

Oavsett vilket, måste förslag nu fram som säkrar kvaliteten på utbildningen för alla barn. Vilken kommun de än bor i.

Aftonbladet
Karin Pettersson

Följ ämnen i artikeln