Med årets geniala julklapp slipper vi människors oro

VR-glasögonen är kongeniala med samtiden.

Jag promenerar in i en lyktstolpe när jag läser Omnis nyhetsapp samtidigt som jag lyssnar på Slates culture gabfest-podden i mobilen. När jag förläget tittar upp är det ingen som skrattar åt min parodiskt nutida Papphammar-scen.

De ser väl inte mig heller. De vuxna simmar runt i sina skärmar och barnen fångar Pokémon i sina eller så grälar de om vem som ska få använda telefonen.

Det är 2016. Vi lever i våra mysiga skärmar och förvrängda filterbubblor och snart ska vi maxa den upplevelsen genom att övrig tid stänga in oss i årets julklapp. Mänsklig kontakt är till besvär och verkligheten oroväckande. Årets julklapp VR-glasögonen, utsedd av näringslivets HUI Research, är ytterst träffsäker.

Jag testade virtuell verklighet-glasögon. Plötsligt stod jag längst upp på Himalaya och fick svindel, hur coolt som helst. Helst vill jag ha strumpor av hög kvalitet – bomull, inte ylle, inte lycra – i julklapp men kan lätt tänka mig VR-glasögon. Mellan 199 och 9 490 kronor kostar de, enligt Aftonbladets förträffliga test. De dyra är bättre än de billiga, vem kunde gissat.

Har vi råd?

Det finns inget modernare bland politiker och opinionsbildare än att tala om ”människors oro”. Oron ska tas på

särskilt allvar efter att alternativhögerns bästa vän Donald Trump vann valet i USA, trots två miljoner färre röster än Hillary Clinton. Trump vann delstaterna hårfint och oväntat trots uppenbara lögner och vansinniga uttalanden. De svenska partistrateger, som hade börjat fatta misstankar efter brexit, fick bekräftelse på att det måste vara slut på att överskatta väljarna när många – utan att blinka – föredrog den hatfyllda nationalisten framför den verserade liberalen.

Trots att liberalen var svag var det ett svårbegripligt mänskligt val och analysen har kommit fram till att det handlade om människors oro. Moderaternas Anna Kinberg Batra och Socialdemokraternas Stefan Löfven talar bägge i varianter av ”de etablerade partierna har misslyckats med att fånga människors oro”.

Oron handlar inte särskilt mycket om pengar.

I Sverige handlar vi för nästan 80 miljarder kronor i julhandeln. Även här finns de som inte har råd med de billigaste VR-glasögonen för 199 kronor medan många har råd med en hel familjeuppsättning av glasögonen som kostar 9 490 kronor. Däremellan finns det breda Sverige som är så enastående framgångsrikt att familjerna i snitt julhandlar för 18 000 kronor.

Ändå denna gnagande oro. Oron för hur många fler barn som ska lemlästas eller dödas i Aleppo. Oron för att Arktis är 20 grader varmare än normalt. Oron för växande främlingsfientlighet.

VR-glasögonen är kongeniala med samtiden: ett makalöst tekniskt framsteg som vi lyxkonsumerar och känner oss behöva för att skydda oss från den skrämmande verkligheten, från andras och egen oro.

I den sköna nya världen tas vi emot med värme. Vi står högst upp på Himalaya och njuter av den trygga svindeln. Allt är underbart. Tills vi går in i en stolpe.

Följ ämnen i artikeln