Naivitet bakom den stora IT-skandalen

Infrastrukturminister Anna Johansson säger att Rolf Annerberg som varit ordförande i Transportstyrelsen “bett” att få lämna uppdraget. Och att hon förstås har accepterat.

Hela ansvaret för affären med den omdiskuterade IT-upphandlingen ligger hos myndigheten, menar Johansson.

Ändå har skandalen med Transportstyrelsens utlokaliserade dataregister så klart en politisk dimension. När regeringen i vintras avsatte Maria Ågren från jobbet som generaldirektör förklarade man att det handlade om synen på verksamhetens ledning.

Inte ett ord om olagligt lättsinne med hemliga uppgifter eller rikets säkerhet. Eller om att departementet länge hade känt till problemen.

Politisk teater

Kristdemokraten Mikael Oscarssons KU-anmälan av Johansson och Stefan Löfven må vara politisk teater, men om Anna Johansson har varit lika tystlåten i kontakterna med oppositionen som med allmänheten går det att förstå att de surar.

Dataskandalen berör rikets säkerhet. Transportstyrelsens register innehåller bland annat uppgifter om alla svenska fordon, också militärens och polisens. Det kan användas för att spåra personer med hemlig identitet eller för att ta reda på hur mycket tung trafik en bro tål.

Det krävs ingen fantasi för att räkna ut att uppgifterna kan användas av militärer eller terrorister. Självklart måste de som har hand om registret vara säkerhetsklassade. Att ändå överlämna driften till ett externt företag och utländska konsulter tyder i bästa fall på naivitet.

Klockarkärlek

Naiviteten handlar kanske inte bara om att hålla hemliga uppgifter borta från utländska spioner. På ett plan berör IT-skandalen på Transportstyrelsen svenska myndigheters och kommuners klockarkärlek för att lägga ut verksamhet på externa konsulter och entreprenörer.

Allt ska upphandlas. Fastighetsservice och underhåll, driften av kollektivtrafik och sjuktransporter.

Ågren och Annerberg har fått lämna Transportstyrelsen. Delar av myndighetens styrelse kommer att bytas ut och säkerhetsläckorna måste lagas. Och nästa gång Transportstyrelsen funderar på en upphandling av IT-tjänster kommer man förhoppningsvis inte bara att följa lagen, utan dessutom att reflektera över priset för att alltid ta det lägsta anbudet.

Det är klart att ledningen för Transportstyrelsen såg möjligheter att spara pengar genom att upphandla driften av IT-systemen. Men den sortens besparingar har ofta ett pris, oavsett om det rör sophanteringen i vår huvudstad eller hemliga uppgifter om rikets transportsystem.