ÅSIKT

Trump har en vän i Ebba Busch Thor

Har pekat ut medierna som partiets fiende

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
KD:s Sara Skyttedal och Ebba Busch Thor satsar på Trump-retorik i valet.
LEDARE

Kristdemokraterna är sura. De vill inte alls bli kallade högerpopulister, diktaturkramare eller kvinnofientliga. De har ju bara kopierat Donald Trumps valslogan, haft svårt att välja mellan Ungerns Viktor Orbán och Frankrikes Emmanuel Macron och varit Sveriges mest aktiva abortmotståndare i EU-parlamentet.
Att media rapporterar om detta visar bara att journalisterna är ondsinta och har en vänsterpolitisk agenda.
Känner du igen resonemanget och angreppen på journalister?
Det är inte första gången som Kristdemokraterna låter som den amerikanska presidenten.

Attackerar ”statstelevisionen”

I höstas gick Ebba Busch Thor till skarp – och för svensk del unik – attack mot journalister från riksdagens talarstol. Den gången var måltavlan Aftonbladets ledarredaktion. Under EU-valrörelsen har partiets angrepp mot media accelererat. I ett aktuellt inlägg på Instagram beskriver Busch Thor det som att KD är motarbetade av medierna. SVT och SR kallar hon för "statstelevisionen" och "statsradion". Det är ett infernaliskt sätt att försöka koppla ihop public service med den sittande rödgröna regeringen och något som annars bara Sverigedemokraterna och andra högerextrema partier brukar nedlåta sig till att göra.
KD:s ettrige policychef Johan Ingerö nöjer sig med att på Twitter kalla SVT:s slutdebatt i fredags för ett "hatchet job", det vill säga ett riggat jobb.

Snott slogan från Ny Demokrati

Ingerö var tidig med att slå in Kristdemokraterna på den populistiska vägen. Redan som presschef för Göran Hägglund återlanserade han idén om "verklighetens folk", alltså vanliga människor i motsats till en "växande vänsterintellektuell elit". Det var ett begrepp man snott rakt av från Sveriges första högerpopulister i Ny Demokrati.
Men det har dröjt till våren 2019 innan den skarpa retoriken och fientliga tonen mot journalister gett något resultat. Efter riksdagsvalet i höstas har Kristdemokraterna skjutit i höjden som en raket i opinionen. Genom att profilera sig som ett Sverigedemokraterna för kvinnor eller som ett Moderaterna fritt från liberaler har de kunnat plocka väljare från både SD och M.

Den gångna EU-valrörelsen har därför kommit att kasta långa skuggor över framgångssagan.

Argast över det har KD varit på Dagens Nyheter som avslöjade att partiets andre vice ordförande, Lars Adaktusson, har röstat mot abort 22 gånger av 28 möjliga tillfällen i EU-parlamentet. En ”förvriden bild” av verkligheten, menar Busch Thor. Men på valdagen har till och med partiets bundsförvanter i Moderaterna kostat på sig Google-annonser för att markera att de står upp för den svenska aborträtten.
Så frågan är vem som är KD:s fiende? Verkligheten eller den egna politiken.

avJonna Sima

ARTIKELN HANDLAR OM