ÅSIKT

Invandring stör de riktiga valfrågorna

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Paul Wallander. Källa: Com Hem/Sifo.
I Sifos och Com Hems undersökning har de som tillfrågats fått välja vilka politiska frågor som är viktigast för dem samt hur mycket de tycker att olika frågor förekommer i sociala medier. Här visas 4 av 18 alternativ. Sjukvård ansågs viktigast och invandring förekommer mest.
LEDARE

Vill du höra mer om sjukvård eller skola i dina sociala medier inför valet? Glöm det. Du kommer bara få höra om invandring, invandring och invandring.

En ny undersökning som Sifo genomfört i samarbete med internetleverantören Com Hem kartlägger vilka politiska frågor som dominerar sociala medier i relation till hur viktiga de är för användarna. Resultatet är kanske ingen överraskning: invandringen får oproportionerligt stort utrymme.

Mer skevt än väntat

Men det är mer skevt än väntat. Trots att användarna anser att sjukvården är dubbelt så viktig som invandringen så syns den hälften så lite i flödena. Diskussioner om skola och utbildning är på samma sätt kraftigt underrepresenterade.

En partiledardebatt i SVT Agenda varar vanligtvis 2 timmar och täcker en handfull politikområden. När frågor prioriteras bort brukar det leda till stora protester hos intressegrupper. Föreställ er nu att det pågår ett Agendaprogram på sociala medier varje dag, som når avsevärt många fler väljare. Där går hela första timmen uteslutande åt till att prata om invandring.

För många partier – inte minst de till vänster – är detta ett stort misslyckande. Enligt Sifos mätning vill väljarna prata välfärd, men uppfattar inte att de nås av sådana diskussioner i sina flöden. Om vänster-högerkonflikten om ekonomiska frågor inte existerar i sociala medier kommer den inte vinna tillräcklig kraft i valrörelsen. Det är den bistra sanningen. Att flera av de etablerade partierna under våren valt att fokusera så mycket av sin kommunikation kring migrationsfrågan har spätt på utvecklingen.

Verkliga berättelser bräcker trollens

Sifomätningen bekräftar också ännu en gång att högerpopulisternas nätkamp fortsätter att ge utdelning. De främlingsfientliga sajternas budskap sipprar in i flödena trots att de inte är välkomna.
Och de har ju god hjälp av Moderata företrädare och riksdagsmän.
Hela Hanif Balis politiska avtryck kan sammanfattas så – prat om invandring. I våras uppdagades ju också att han haft hjälp av högerpopulistiska sajter. För det tvingade M-ledningen honom att sluta på Twitter, men på Facebook fortsätter trätandet.

Vems är ansvaret att rikta om samtalet i sociala medier? Det delar vi – medier, partier, organisationer och individer. Det är dags att lämna kommentarsfälten i de hopplösa inläggen och i stället skapa egna. Det behövs berättelser om otrygghet i människors vardag och vägar till förbättring: om reformer för att stärka sjuksköterskors arbetsmiljö, om hur alla ska ha råd med tandvård eller hur vi kan möjliggöra utbildning till de som behöver komma in på arbetsmarknaden.
Verkliga berättelser bräcker alltid trollens.

ARTIKELN HANDLAR OM

Valet 2018

Politik