Offrar landet för sin images skull

Boris Johnson har just blivit premiärminister. Nu verkar han förbereda sig för nyval – på ett sätt som kan rädda hans image.

Boris Johnsons hemliga plan kan leda till nyval

Boris Johnson har bara haft en vecka till att bo in sig på Downing Street 10, men han verkar redan spinna riskabla planer. Tecken tyder på att han vill ha ett nyval – han vill bara inte utlysa det själv.

Det misstaget begick hans föregångare. Theresa May tyckte att hon behövde ett starkare mandat inför sina brexitförhandlingar, utlyste därför plötsligt ett nyval juni 2017. Det slutade i katastrof. May förlorade mandat i stället för att vinna dem, och Konservativa partiet blev beroende av den ena parten i nordirlandskonflikten för att behålla sin majoritet. Inte ett bra förhandlingsläge.

Vill framstå som en ny Churchill

Boris Johnson tänker inte gå i den fällan. Den nya premiärministern verkar satsa på att driva en så hård och kompromisslös brexitlinje som möjligt och på det sättet tvinga sina politiska motståndare att genomföra en misstroendeomröstning och på så sätt utlysa nyval.

Imagen är viktig – i det scenariot kan Johnson framstå som en missförstådd landsfader i nöd. I stället för att, som May, verka vilja använda väljarna som brickor i ett politiskt spel, skulle Boris Johnson kunna bli en hjälte driven av politisk övertygelse, som inte låter sig kuvas av sina motståndare. Kanske rent av en ny Churchill.

Anställt kontroversiell brexitfigur

Något som talar för att detta skulle kunna vara Johnsons plan är att han snabbt plockade in Dominic Cummings som sin chefstrateg. Cummings ledde den officiella brexitkampanjen "Vote Leave" 2016, som Boris Johnson var frontfigur för.

Vote Leave blev ökända för sina riktade annonser i sociala medier. De första annonserna såg inte ens ut att ha något med brexit att göra, de lockade användare att delta i en tävling där den som gissade rätt på alla resultat i fotbolls-EM 2016 skulle kunna vinna 50 miljoner pund. I praktiken var tävlingen ett sätt för Vote Leave-kampanjen att samla in kontaktuppgifter till tusentals potentiella väljare som hade varit svåra att nå med vanlig politisk reklam.

Redan börjat rikta annonser

Boris Johnson var frontfigur för Cummings kampanj. Nu är de återförenade. Och redan förra veckan började Konservativa partiet rikta annonser mot facebookanvändare. Äldre män får se ett femminutersklipp där Boris Johnson skriker på Jeremy Corbyn. För kvinnor visas i stället en bild på premiärministern som elegant spejar ut mot horisonten. Det är nästan som att valkampanjen redan är i gång.

Ett nyval skulle bli en utmaning för Boris Johnson. Han är populär bland sina partimedlemmar, men verkar enligt opinionsundersökningar inte ha fått med sig hela det brittiska folket ännu.

Men det spelar kanske ingen roll för premiärministern. Den som bryr sig mer om sin image än om landet han styr, har inte mycket att förlora på ett uppslitande nyval – så länge han kommer ur det med självbilden intakt.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.