Ikeas katalog visar inte allt

Ikeas varumärke har sedan starten spelat på det svenska välfärdssamhället

Ikea är Sveriges flaggskepp utomlands. De flesta av oss förknippar varuhus­kedjan med käcka familjer som glatt ­monterar ihop Billy-hyllor och käkar köttbullar med potatis och lingonsylt.

Bland världens 100 högst värderade varumärken hamnade Ikea på plats 26 förra året. Försäljningen ökar stadigt, förra året gjorde möbeljätten sitt bästa resultat någonsin. Men det är långt ifrån hela sanningen om Ikea.

Pressade löner

Transportfack i Europa anklagar ­företaget för lönedumpning. Inter­nationella transportarbetarfederationen kommer snart att släppa en rapport som bland annat visar hur lönerna pressas genom underleverantörerna. 

Det är framför allt transportfacken i Belgien och Holland, där Ikea har ­stora lager, som har fått nog.

Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport, har hunnit ­läsa utkastet till rapporten och säger till Aftonbladets ledarredaktion att han aldrig sett så många underleverantörssteg.

– Enligt rapporten agerar Ikea tuffare än många andra företag. Genom att ­anlita många underleverantörer på ­korta kontrakt pressar man lönerna och skapar ohyggliga arbetsvillkor, säger Magnus Falk.

Socialt ansvar

Den här bilden som facken i andra länder ger av företaget kanske vi inte är vana vid att se här på hemmaplan. Ikea bygger sitt varumärke på att vi ska koppla samman företaget med det som omvärlden förknippar Sverige med. Det vill säga välfärdsstaten, samhällsengagemang och socialt ansvar.

Men ska Ikea vara trovärdiga så kan sådant där inte bara finnas med i marknadssammanhang.

Socialt ansvar och samhällsengagemang har också en praktik.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Följ ämnen i artikeln