Dags att hålla löften om trängselavgiften

Är det någon som minns kampanjen mot trängselskatten?

Stockholmarna skulle drabbas av allt möjligt elände. Datasystemen går inte att lita på, hette det. Transpondrarna kommer att ramla ned från vindrutorna. Affärerna innanför tullarna får slå igen.

Stockholms handelskammare var en av de mest aktiva kampanjmakarna. Företagens intresseorganisation, med moderaten Peter Egardt i spetsen, presenterade utredning på utredning om hur dåligt det skulle gå.

Nu vet vi resultatet. Bilköerna minskade, tekniken fungerade utmärkt, kollektivtrafiken blev bättre.

I går kom ännu en rapport. Det blev ingen minskad försäljning i innerstan, berättade Handelns utredningsinstitut. Köpfesten fortsatte, liksom i resten av Sverige.

Nu är försöket slut och bilköerna tillbaka. Betalstationerna står kvar men sänder inga data till några avgiftsdatorer.

Än så länge minns nog stockholmarna fördelarna med trängselskatten. De får ännu en påminnelse när direktbussarna från förorterna dras in vid nyår och andra delar av kollektivtrafiken försämras.

Regeringen verkar ha kortast minne av alla. De fyra partiledarna skrev en gemensam artikel den 1 oktober. Trängselavgifterna blir kvar, var budskapet. Fast pengarna ska användas till nya vägar, åtminstone enligt moderaternas tolkning. En förhandlingsman skulle ta fram en gemensam lösning med regionen.

Två veckor senare kom budgetpropositionen. Löftet om trängselavgifterna var borta.

Ännu har regeringen inte gett något klart besked om hur det blir. Det är bråttom.

Hur ska till exempel Vägverket göra med personalen som skött systemet? Om de slutar tar det tid att bygga upp kompetensen igen.

Vad händer med avtalet som Vägverket har med IBM? Om det inte förlängs inom några veckor måste staten genomföra en ny upphandling. Det tar tid och kommer att kosta uppemot en miljard extra.

Däremot har regeringen varit snabb med andra besked. Citybanan under Stockholm blir inte av. Det stämmer att kostnaderna för tågsatsningen har skjutit i höjden, men Reinfeldts regering har inte visat några trovärdiga alternativ för att lösa Stockholms långsiktiga trafikproblem. Tredje spåret genom centrala Stockholm är kontroversiellt och ger inte tillräcklig kapacitet.

Alliansregeringen vill bygga Förbifart Stockholm, motorvägen genom Mälaröarna som blir ett brutalt ingrepp i känsliga miljöer. Trots att trängselavgifter och bättre kollektivtrafik kanske kan spara in de 20 miljarder som projektet kostar.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson måste snart ge besked. Hur blir det med betalstationerna och pengarna till kollektivtrafiken?

Invånarna i Stockholms stad röstade ja till trängselavgiften. Det minns väl regeringen i alla fall?

Följ ämnen i artikeln