Nu ger sig världen in i svenska Teslastrejken

Det blev ingen audiens hos Johan Pehrson

Teslas anläggning i Malmö.

Teslas svenska ledning har sökt ”audiens” hos arbetsmarknadsminister Johan Pehrson. Det har Aftonbladet avslöjat.

Redan ordvalet antyder hur svårt företaget har att orientera sig i den svenska verkligheten.

Arbetsmarknadsministern tackade nej. På ett sätt var det kanske lite synd. Pehrson skulle ju ha kunnat använda mötet för att förklara hur regelboken ser ut i det här landet. I den boken har strejkrätten en huvudroll. Rätten till sympatiåtgärder också.

Det verkar Teslas ledning inte begripa. Och de förstår tydligen inte heller att konflikten med det svenska facket kan bli gnistan som tänder en riktigt stor brasa.

Nio svenska fackförbund genomför olika typer av sympatiåtgärder. Bland annat har facken Seko och ST stoppat posten till företaget. Nya bilar får inte längre sina registreringsskyltar.

Konflikten med det svenska facket kan bli gnistan som tänder en riktigt stor brasa

I tisdags meddelade det danska facket 3F att man kommer att blockera hanteringen av Teslabilar för den svenska marknaden. Danska hamnarbetare och lastbilschaufförer vill inte delta i trixandet för att gå runt blockaden i svenska hamnar. Facken i Norge varslade i onsdags och Finland väntas enligt Dagens Arbete ge samma besked.

Dessutom har den svenska strejken uppmärksammats på andra håll. Teslas motstånd mot facket är globalt och konflikten blivit en världsnyhet. Tysklands mäktiga metallfack, IG Metall, följer konflikten noga. Stödet för den svenska strejken är starkt.

På Teslas fabrik i Grünheide utanför Berlin arbetar 11000 personer. Också där växer kraven på ett kollektivavtal.

Även i företagets hemland siktar bilarbetarfacket UAW nu på att få till ett avtal.

Villkoren för 120 bilmekaniker i Sverige har blivit en global strid om principer, och om anställdas rätt att organisera sig.

På något sätt tycks konflikten handla om prestige. Det är i så fall inte IF Metalls ansvar.

Under konflikten har jag talat med företrädare för IF Metall. Deras budskap har varit glasklart. Kraven handlar om att få ett kollektivavtal för anställda i Sverige, inget annat.

– Vi skiter väl i Musk, som IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä säger i Svenska Dagbladet.

Facket har till och med pekat på lösningar. Om Tesla inte står ut med att skriva under samma papper som representanter för facket kan företaget gå med i Motorbranschens arbetsgivarförbund. Det skulle lösa problemet med kollektivavtal.

– Tesla är varmt välkommen att bli medlem, säger Mattias Holmqvist på arbetsgivarorganisationen till Svenska Dagbladet.

Facket skulle till och med acceptera att personalen anställdes i ett bemanningsföretag, så länge det sluter avtal.

Tesla har inte varit intresserade. I stället organiserar man strejkbryteri, betalar advokater och försöker lobba mot politiker.

Strejken på Tesla har pågått i sex veckor. Förhandlingarna om ett avtal har hållit på sedan 2017. Elon Musk har fått sin chans. Nu får det faktiskt vara nog.

Följ ämnen i artikeln