ÅSIKT

LO och KD blir valets fartfyllda motpoler

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: TT
Sara Skyttedal (KD)

På många sätt är LO och KD valets intellektuella motpoler, vänster mot höger, hopp mot ilska, klass mot vit identitetspolitik.

Båda kampanjerna tar sitt avstamp i kritik av överheten, men de slåss mot olika eliter. Välkommen till ett nytt politiskt landskap.

Hon heter Alexandria Ocasio-Cortez, 29, och har redan vänt upp och ner på USA:s politiska landskap. Nu frågar sig allt fler vad hennes rörelse, ibland kallad "Millennial Socialism" kan göra för att rita om samhällsdebatten även i den gamla världen.

Nyligen släppte Netflix dokumentären "Knock down the house" om henne och ett par andra kandidater från förra årets amerikanska kongressval. Det är en fantastisk berättelse men TV-jätten är samtidigt inga vänsteraktivister. Så någonting har helt klart hänt när socialism blivit en kommersiell tillgång.

Polarisering och sociala medier

Det finns tecken på att politikens kontinentalplattor är i rörelse. För några år sedan ritade den ökade polariseringen kring identitetsfrågor i kombination med sociala medier om den politiska kartan i grunden. Resultatet blev Donald Trump, Brexit och stora framgångar för europeisk extremhöger.

Den vita identitetspolitiken hamnade i centrum och den arga mannen blev politikernas utgångspunkt. Hur skulle man vinna hans röst?

Men när Greta Thunberg satte sig utanför riksdagen med skylten "Skolstrejk för klimatet" väckte hon miljontals ungdomar till den största spontana rörelse vi sett i modern tid. Det gick med blixtens hastighet och skrämde slag på både högern och utsläppslobbyn.

Nätjättar förändras

Samtidigt har stora nätplattformar, som Google och Facebook äntligen börjat agera mot den giftiga mix av hat, ryska påverkanskampanjer och konspirationsteorier som de hittills gett fritt spelrum.

När en högerextremist i mars klev in i Al Noor-moskén i Christchurch på Nya Zeeland och började skjuta människor sände han terrorattacken direkt via Facebook Live.

Konstnären Andy Warhol förutspådde en gång att "I framtiden, kommer alla att bli världsberömda i femton minuter." Terroristens Facebookfilm varade i sjutton minuter och när hela angreppet var över låg 51 människor döda.

Normalt brukar de amerikanska nätjättarna hävda sin rätt att tjäna pengar på lögner, extremism, hot och våld eftersom det är en del av yttrandefriheten. Men efter Christchurch försökte de faktiskt få bort terroristens filmer.

Extrema stängs av

I veckan stängde Facebook ner kontona för sju personer under en policy för "farliga individer och organisationer". Bland annat Alex Jones, grundare till konspirationssajten Infowars, liksom högerprovokatören Milo Yiannopoulus och Louis Farrakhan som leder extrema Nation of Islam. Flera av profilerna var sedan tidigare spärrade av Twitter.

"Det är inte så enkelt att högerextrema partier är bättre på sociala medier. En bättre beskrivning är att sociala medier är bra på högerextremism." som Karin Pettersson, tidigare politisk chefredaktör på Aftonbladet, har uttryckt saken.

Om nätjättarna verkligen är beredda att ändra sig återstår att se, men bara att frågorna nu diskuteras ändrar spelplanen. Den arge mannen vid sitt tangentbord kan få konkurens av andra krafter.

Gräsrötternas revansch

Det som gör Alexandria Ocasio-Cortez så intressant är att hon har hittat ett nygammalt politiskt verktyg som fungerar i dagens hyperpolariserade och digitaliserade offentliga samtal: hon organiserar vanliga människor underifrån.

Hennes budskap och metoder var en vidareutveckling av senator Bernie Sanders presentvalskampanj 2016. En modern vänsterpopulism, om man så vill.

Själva historien om hennes valseger har redan berättats många gånger. Alexandria Ocasio-Cortez ställde upp i demokraternas primärval i New Yorks 14:e valdistrikt 2018 mot gruppledaren i representanthuset Joe Crowley som suttit tio mandatperioder i kongressen. Han körde en traditionell valkampanj, undvek debatter, och räknade med att hans kändisskap och traditionella väljare skulle räcka. Hon byggde i stället en gräsrotsorganisation, kommunicerade direkt via nätet och vägrade ta emot pengar av stora företag.

Kampanj under radarn

Kandidaterna kunde inte vara mer olika. Han är etablissemang, gubbe och finansierad av förmögna särintressen. Hon jobbade som servitör på en bar, är ung kvinna och hennes kampanj bars upp av vanligt folk.

Dagen efter hennes seger i primärvalet bjöds Alexandria Ocasio-Cortez in till The Late Show med Stephen Colbert, USA:s största talkshow med omkring fyra miljoner tittare varje kväll.

"Jag måste erkänna att till i måndags hade jag aldrig hört ditt namn" inledde han.

I dag är hon en politisk megakändis.

Den kampanj i EU-valet som ligger närmast den nya amerikanska vänstern är intressant nog LO:s. De har under medias radar byggt upp en landsomfattande kampanjorganisation för att välja in sin kandidat Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet.

I fredags släppte LO en Youtube-film som kunde vara hämtad ur ett amerikanskt presidentval. Budskapet ”Ta tillbaka kontrollen” syns överallt.

Två sidor av ett nytt landskap

På andra sidan blockgränsen har KD sedan en tid lånat i princip hela den vita identitetspolitikens verktygslåda. De har plockat sin valslogan direkt från Trump, rasar mot böneutrop och genuskunskap, låtsas inte se skillnad på Emmanuel Macron och Viktor Orbán, vallar troll i sociala medier och spelar förorättade så fort de får kritik.

KD uppträder i dag som ett renodlat högerpopulistiskt parti.

På många sätt är LO och KD valets intellektuella motpoler, vänster mot höger, hopp mot ilska, klass mot vit identitetspolitik. Båda kampanjerna tar sitt avstamp i kritik av överheten, men de slåss mot olika eliter. Medan LO vill ta konflikt mot det ekonomiska etablissemanget vill KD fälla det kulturella och mediala.

Milenniegenerationen

Precis som Alexandria Ocasio-Cortez är både Johan Danielsson (S) och KD:s toppnamn Sara Skyttedal födda på 80-talet. De är alla "millennials", minns inte murens fall och är uppväxta under en tid när ideologierna var döda, nyliberalism rådde och internet som vi känner det tog form.

Precis som vid riksdagsvalet i höstas har en ny generation tagit kontroll över spakarna. Och de spelar efter egna regler.

Svensk politik lär inte återhämta sig i första taget.

avAnders Lindberg

ARTIKELN HANDLAR OM