Grattis Gina Tricot till 25 år av ökade utsläpp

De vill att du köper nya kläder varje vecka

Pussar mot kameran och ironi på instagram när Gina Tricot firar 25 år.

Grattis Gina Tricot! Klädkedjan har fyllt 25 år. För att uppmärksamma sin födelsedag satte Gina Tricot ihop en film.

Det är en potpurri av olika klipp från personer som varit frontfigurer för butiken genom åren. I videon sjunger influerarna bland annat “Happy birthday”, hälsar till klädkedjan att de älskar den och säger att de hoppas att butiken ska fortsätta “Ginifiera” världen.

Vad det nu betyder.

Hälsningarna avslutades med pussar mot kameran. Ja, allt detta till en klädbutik.

Igår publicerades en ny grattisfilm till Gina Tricot. Influerarna bakom den har några färre tusen följare, men en desto större inriktning på klimatet.

Här var det mer ironi än slängkyssar som riktades mot kameran. Med sammanpressade käkar tackar profilerna fast fashion-industrin för att de lyckas skapa hela 52 säsonger om året! Nya kläder varje vecka alltså.

Utöver det tackades även slit-och slängindustrin för att på något magiskt sätt lyckas hålla denna produktionstakt, och samtidigt garantera goda arbetsmiljövillkor och levnadslöner till sina arbetare.

Hållbarhetsprofilerna har en poäng med sin pastisch. De senaste tjugo åren har mängden kroppstrasor svensken köper ökat med cirka fyra kilo. Det är lite mer än vad en nyfödd bebis väger. Samtidigt har kostnaden för kläderna minskat – trots att mängden klädesplagg i garderoben ökat.

På Gina Tricots hemsida finns otaliga floskler om deras hållbarhetsarbete och samarbete med diverse organisationer. Jättebra. Men faktumet kvarstår: 90 procent av utsläppen från textilindustrin kommer idag från nyproduktion.

Modeindustrin står också för tio procent av världens utsläpp. Det är något de inte kan komma runt, hur fina policys de än formulerar och hur många power suits för girlbossar man än gör.

Däremot är det trist att det alltid är de unga tjejerna, som är ansiktet utåt för bolaget, som blir syndabockarna. Trots att Gina-profilernas etiska kompass kan diskuteras slår sällan kritiken mot den verkliga eliten.

När nu ännu ett internetbråk blommar upp, och snart vissnar, kan de anonyma cheferna fortsätta äta sin hummer på Sturehof i godan ro. Medan tjejerna bråkar i sociala medier.

I en tid när konsumtionen måste minska, utsläppen drastiskt behöver gå neråt, gäller det att sparka rätt. Alltså uppåt. Därför vill jag bara avsluta denna text genom att ge följande information:

Frankenius Equity är i dag majoritetsägare i Gina Tricot. Enligt Expressen omsatte Frankenius koncern 1,7 miljarder under 2021.

Grundaren till koncernen heter Paul Frankenius.

Och han pussar inte mot någon kamera.

Följ ämnen i artikeln