Techmiljardärerna luras med tischan

Vill framstå som underdogs

Facbooks Mark Zuckerberg är en av alla techmiljardärer vill framstå som en underdog i t-shirt.

Förr i tiden var det enkelt att känna igen en superrik direktör. Först en svällande väst och välpressad kostym, som tagen ur en Dickens-roman. Håll sedan utkik efter en hög hatt, eller för maximal stilpoäng – en monokel. Och du har det sena 1800-talets hetaste corporate look.

Det välklädda modet blev något mindre påfallande under 1900-talet, men tills väldigt nyligen var det fortfarande självklart att en vd var formellt och värdigt klädd.

Men något har hänt. Plötsligt lufsar världens rikaste företagsledare runt i vanliga t-shirts. I alla fall de manliga “genierna” inom tech-branschen som Teslas Elon Musk, Facebooks Mark Zuckerberg, Klarnas Sebastian Siemiatkowski och Spotifys Daniel Ek. De har alla gjort t-shirten till sitt signum.

Privilegiet verkar vara förbehållet män, kvinnor måste fortfarande klä upp sig.

Förutom den avslappnade stilen engagerar sig dessa tech-miljardärer gärna i progressiva saker som klimatet, identitetspolitik eller att utforska andra planeter. De är helt enkelt hippa snubbar, som verkar vilja göra vår planet lite bättre. Eller i Elon Musks fall – planeten Mars.

Men något är lite fuffens. I samma takt som miljardärerna börjat klä sig mer som vanligt folk, har inkomstskillnaderna mellan en normal löntagare och en vd stigit. På 1980-talet tjänade en svensk företagsledare motsvarande nio arbetarlöner. Idag drar de in sextio gånger mer. Skillnaden i kapitalinkomster mellan techmiljardärerna och resten av samhället är ännu större.

Världens rikaste har insett att de måste sluta klä sig som James Bondskurkar, men ojämlikheten har ökat. Och när det gäller förhållandet till fackförbund är dessa techdirektörer, sin anspråkslösa stil till trots, inte särskilt långt från 1800-talets förlagor. Facken är nämligen det värsta de vet.

Ingen har missat Elon Musks strid med IF Metall. Eller Aftonbladets avslöjande att världens rikaste man använder barnarbetare för att få fram glimmer till sina elbilar – och sen censurerar Aftonbladets på sin egen sociala medieplattform X.

Klarnas vd skrev nyligen mycket motvilligt kollektivavtal med sina anställda, men först efter att ha jämfört facket med de korrupta grisarna i boken ”Djurfarmen”. Spotifys Daniel Ek kampanjar öppet mot kollektivavtal i techbranschen och i USA avslöjades Facebook med att arbeta på en funktion där arbetsgivare skulle kunna begränsa diskussioner om fackföreningar på sina plattformar.

Techsnubbarna ser nästan ut som underdogs i sina skrynkliga t-shirts. Men ta för vana att ibland föreställa er dem gå runt i höga hattar och monoklar.

Deras inställning till fackförbund är nämligen inte så långt ifrån 1800-talets föregångare som man kan tro.