Ulf Kristersson väljer Vegas framför klimatet

Minns ni när hamburgerkedjan Max inför valet 2014 varnade sina anställda om att en "fullständig katastrof" väntade om de rödgröna vann valet? Slopad rabatt på arbetsgivaravgifter för unga och restaurangmoms skulle skjuta både jobb och tillväxt i sank, menade VD:n Richard Bergfors.

Så blev det inte. Bara några månader efter att förslagen genomförts drog kedjan i gång en av sina största rekryteringskampanjer någonsin. Ungdomsarbetslösheten har sjunkit stadigt sedan 2014.

Försöker bortförklara

Nu försöker flygbolaget Norwegian använda sig av samma alarmistiska metoder.

I tisdags aviserade bolaget att de stänger direktlinjen från Sverige till Las Vegas och att den till Oakland-San Fransisco pausas. Anledningen: den nya skatten på flygresor som infördes första april.
För en resa till Las Vegas innebär flygskatten 250 kronor extra. Det är svårt att tänka sig att det skulle stoppa målgruppen som väljer den destinationen. Men nu försöker Norwegian hitta en politisk bortförklaring till att linjen inte är lönsam och att priset på flygbränsle har stigit.
"Det är val i år. Det kan ske förändringar. Vi hoppas på en mer flygvänlig politik", sa bolagets kommunikationschef till Dagens Industri om linjenedläggningen.

Men i morse – tre dagar senare – kom Norwegian med det motstridiga beskedet att man öppnar en ny linje till Tallin från Sverige och utökar avgångarna till 14 olika destinationer, bland annat Dubai, Marrakesh, Tel Aviv, Nice, Larnaca och Palma. Den som trodde på Norwegians dystra prognos om svensk flygsektors framtid kan alltså andas ut igen.

Särskilt lättad måste Ulf Kristersson ha blivit.

Efter Norwegians besked om att Vegaslinjen ställs in var han upprörd och hann med att lova flygskattens avskaffande om han får bilda regering efter valet.

Flygbolagen får inte diktera klimatdebatten

Det är så det fungerar när hotfulla flygbolag tillåts diktera villkoren i svensk klimatdebatt. Sektorns perspektiv är såklart viktiga att lyssna till och det måste finnas en vaksamhet kring hur skatten påverkar jobb och flyglinjer till platser dit andra transportmedel är svårtillgängliga.

Men att flygtrafiken ska stå helt utan kostnadsansvar för sin klimatpåverkan är orimligt. Inom Sverige och EU ligger skatten på 60 kronor för en resa. Att det är just långresorna som står för de större beloppen är ett rättvist steg för att rikta klimatbördan mot de resenärer som har bäst förutsättningar att bära den.

Vill Ulf Kristersson åka till Las Vegas eller göra andra långresor har han råd att betala de extra 250 kronorna för planetens skull.