Hälsosnacks

presenteras av

Nya, goda hälsosnacks – torka, rosta och njut

avAftonbladet

Publicerad:
Uppdaterad:

Vill du lära sig göra världens godaste hälsosnacks?

Det är snabbt, enkelt och oväntat gott, tipsar kocken Mattias Larsson och visar i videoklippet hur du gör nyttiga snacks av oliver, kapris och kikärtor.

– Det här inte det snyggaste jag har gjort, men det smakar så fantastiskt så ni måste prova, uppmanar Mattias Larsson.

Torkade calamataoliver

  • 200 g urkärnade calamataoliver, och ev torkade gröna oliver

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 175 C. Häll av bort saltlagen från oliverna och lägg de i en ugnsfast form.

  2. Ugnsbaka ca 40 minuter tills oliverna är helt genomtorra.

Torkad kapris

  • 200 g små kaprisar

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 175 C. Häll av bort saltlagen från kaprisen och lägg de i en ugnsfast form.

  2. Ugnsbaka ca 30 minuter tills de är helt genomtorra.

Kryddrostade kikärtor 

Ingredienser:

  • 200 g kokta kikärtor

  • 3 krm spiskummin

  • 1 krm cayennepeppar

  • olivolja och salt

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 175 C. Lägg kikärtorna i en ugnsfast form. Blanda ärtorna med kryddorna, salt och olja.

  2. Ugnsbaka ca 30-40 minuter tills de är knapriga.

  3. Ett tips då ärtorna kan spricka och smutsa ner ugnen är att lägg ett bakplåtspapper ovanpå, när de ska gräddas. På så vis slipper man att rengöra ugnen efteråt.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Recept

MER OM MAT & DRYCK