Miljonregn över Ica – lovar prissänkningar

Publicerad 2024-02-07

Ica-gruppens senaste rapport visar på ett strålande fjärde kvartal 2023.

Vinst före skatt landade på 931 miljoner kronor – samma period 2022 var den siffran 185 miljoner.

Ökad försäljning och bättre lönsamhet ligger enligt Ica bakom framgångarna.

Samtidigt har matpriserna stigit mer än inflationen i sig sedan hösten 2021.

– Det är fortfarande ett tufft ekonomiskt läge och osäkert i Europa. Men vi ser positivt nog att matprisinflationen är på väg ner. Vi kommer att göra allt för att mota prisökningar. Vi gör en stor prisinvestering på en miljard kronor nu i början av 2024, säger Icas vd Nina Jönsson, i en intervju med Sveriges radio P1.

Att priserna inte har sänkts tidigare beror enligt Nina Jönsson på en eftersläpningseffekt, men säger att kunderna snart kommer att kunna märka de planerade prissänkningarna.

Ica-vdn Nina Jönsson.

Rekordstora aktieutdelningar

Siffror från den oberoende jämförelsesajten Matpriskollen visar dock att Ica höjde priserna betydligt mer än sina konkurrenter under november och december.

– När det gäller Matpriskollen har de bara ett snitt av priserna och det går inte att dra slutsatser rakt av baserat på det. Vi har tagit marknadsandelar och legat på den sexprocentiga matprisinflationen på det kvartalet som resten av marknaden, säger Nina Jönsson i P1.

Samtidigt har Ica kunnat växa de senaste åren och handlarna har gjort rekordstora aktieutdelningar.

– Om vi tittar på Ica Sveriges resultat för hela året så sjönk det. Vi har gjort många effektiviseringar under året som har möjliggjort prisinvesteringar som vi gjorde under hösten. Vi kommer att fortsätta satsa en miljard kronor under det här året vilket kommer resultera i billigare varor till kunderna.

”Butikerna konkurrerar med varandra”

Men att Ica satsar på prissänkningar centralt innebär inga garantier för att enskilda butiker inte ökar sina marginaler.

Nina Jönsson känner sig dock säker på att priserna kommer att sjunka på grund av att butikerna konkurrerar med varandra.

– Vi sänker priserna till butikerna och det är en satsning på en miljard. Det är klart att det kommer att resultera i billigare varor till kunderna. Våra butiker driver sina egna företag och konkurrerar med varandra så de sätter sina priser själva.

Följ ämnen i artikeln