Rusning efter vego i butiken

Robin Salomonsson/TT

Publicerad 2020-02-03

Försäljningen av ekologiska livsmedel planade ut i fjol. I stället är det vegetariska och veganska produkter som lockar.

– Det ökar hela tiden. Vego har blivit det nya eko, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

– Vi har sett en ökning med det vegetariska under flera år. Det är inte en trend utan har kommit för att stanna, fortsätter han.

Den främsta anledningen till att svenskarna äter mer vegetarisk mat är omsorg om klimat och miljö. Hälsoskäl är en annan förklaring, visar en undersökning Axfood, med kedjor som Hemköp, Willys och Snabbgross, gjort bland sina kunder.

I fjol ökade tillväxten på vego-produkter inom Axfood med 15 procent fram till det tredje kvartalet, jämfört med motsvarande period 2018.

Även på Coop och Ica är vego-segmentet, som innefattar både vegetariska och veganska livsmedel, allt mer populärt.

I synnerhet när det kommer till färska produkter – där var tillväxten på Coop runt 50 procent både 2019 och 2018. Ica hade i sin tur en ökning med 44 procent på färska vego-produkter 2019 och en total försäljningsutveckling på 15 procent.

Intresset planat ut

– Det har nog en ganska stark koppling till klimatfrågan som dominerar just nu. Men den stora tillväxten beror inte så mycket på att antalet vegetarianer eller veganer ökar utan snarare att fler äter mindre kött än tidigare, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Men samtidigt som efterfrågan på vegetariska och veganska produkter ökar tycks intresset för ekologiska livsmedel ha planat ut det senaste året. Enligt en ny rapport från den oberoende marknadsbevakaren Ekoweb såldes ekologiska livsmedel för 28,2 miljarder kronor i fjol. Det var visserligen en ökning med en procent, men också några procent mindre än förväntat.

Tobias Rydergren berättar att ekologiska alternativ fortfarande är mycket populära på Coop, men han hävdar också att många verkar ha gått över till vegetariska livsmedel.

– Jag tror att det till stor del är samma typ av konsumenter som vill handla medvetet och på ett sätt som är bra för miljön. Om man tidigare åt ekologiska hamburgare är det kanske nu vegetariska, säger han.

"Pratar inte eko"

De senaste tio åren har antalet bönder som ställt om till ekologiska gårdar ökat varje år och i dag finns runt 5 000, enligt Sofia Sollén-Norrlin.

Hon är verksamhetsledare på Ekologiska lantbrukarna och ser viss skäl till oro över att försäljningen av ekologiska livsmedel stannat av det senaste året.

– Det är en markant skillnad i produktionssätt och har man investerat i stallar och maskiner är det klart att en del blir oroliga och funderar över hur utvecklingen ska fortsätta, säger hon.

Samtidigt, poängterar hon, kan det vara en naturlig del i utveckling för den ekologiska marknaden, som har haft en stark tillväxt i många år. Sofia Sollén-Norrlin menar också att matkedjorna har ett ansvar.

– För fem år sedan skrek handeln efter mer ekologiska råvaror men nu pratar man inte lika mycket eko och då säljer man också mindre ekologiska produkter, säger hon.

– Konsumenten behöver ha valet. De ekoprodukter som det finns ett bra utbud av fortsätter ha en bra marknadsandel.