Experten om Thomas Cooks konkurs: ”Det kommer bli kaos”

Jan Ohlsson kritisk till hur Vings ägare agerat innan konkursen

avGustaf Tronarp

Resejätten Thomas Cooks konkurs skakar hela branschen – och slår mot tusentals svenskar.

På Ving pågår ett febrilt arbete för att hjälpa frustrerade och besvikna kunder. Samtidigt tornar allvarliga problem upp sig för flera andra charterbolag.

– De har skrivit under sin egen dödsdom, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Den brittiska resegiganten Thomas Cook lyckades inte få in de miljarder som krävdes. På måndagsmorgonen ansökte företaget om konkurs. Beskedet har satt hela branschen i gungning − och globalt är omkring en halv miljon resenärer drabbade.

1 av 3
Jan Ohlsson, flygexpert

Ving, Thomas Cooks svenska dotterbolag, har ställt in alla flyg under måndagen. Det påverkar drygt 5 600 svenskar. Men under den närmsta tiden kan långt fler komma att få problem till följd av konkursen.

– Många bokar charterresor långt i förväg. I höst och vinter handlar det säkerligen om minst 100 000 svenskar som drabbas av detta, säger flygexperten Jan Ohlsson.

– Tack vare paketresegarantin kommer resenärerna få pengarna tillbaka, men det kan dröja. Det kommer att bli en tidvattensvåg av ärenden.

”Förberedelserna lika med noll”

Ving har meddelat att svenskar som befinner sig på resmål ska flygas hem så snart som möjligt. Enligt Jan Ohlsson är det att försätta människor i falsk trygghet.

– Thomas Cook leasar en stor del av sina plan. Eftersom ägarna inte får betalt så kommer de flyga hem planen väldigt snart. Då kan företaget vända sig till andra flygbolag och be om hjälp, men de kommer inte ställa upp om de inte får betalt, säger han.

– Många resenärer är drabbade av detta. Det kommer att bli kaos på de stora flygplatserna i Europa.

I Storbritannien planerar myndigheterna att flyga hem hundratusentals resenärer. Hur det arbetet ser ut i Sverige är i nuläget oklart.

– Här verkar förberedelserna vara lika med noll, säger Jan Ohlsson.

Ving-kunder som bokat resor med reguljära flygbolag påverkas inte av konkursen.

Tyska konkurrentens aktie rusade

Av analyser i brittisk press framgår det att Thomas Cook plågats av problem länge. Det handlar om skuldberg, ändrade resvanor, uppkomsten av en myriad onlinetjänster och bekymmer kopplade till brexit.

Jan Ohlsson menar att jätteföretaget reagerat för långsamt på förändringarna.

– Man har missat de grundläggande strukturomvandlingarna. Dessutom har man gjort saken värre genom att anlita lågprisbolag i stället för att satsa på egna flygresor.

– Man har gynnat konkurrenterna och skrivit under sin egen dödsdom.

Till skillnad från sin ägare så har Ving gjort rejäla vinster de senaste åren. Norska Dagbladet rapporterar att det svenska riskkapitalbolaget Triton försökte köpa Ving före sommaren. Flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs uppger att det kan bli aktuellt på nytt.

– Det är inte alls osannolikt att de ger sig in i matchen för att ta över Ving, säger han till Dagbladet.

Thomas Cooks närmaste konkurrent är Tui. Den tyska resekoncernens aktie rusade efter beskedet om rivalens krasch.

På längre sikt står dock hela charterbranschen inför stora utmaningar.

– Trenden med att folk bokar sina resor själva kommer fortsätta, och de här företagen måste anpassa sig till det. En väg framåt kan nog vara att satsa mer på olika former av specialresor, men jag har svårt att se några enkla lösningar, säger Jan Ohlsson.

Adam Györki är kommunikationsansvarig på Tui i Sverige. Han delar inte den dystra framtidsbilden.

”Även om marginalerna av olika anledningar varit pressade under en tid ser vi en hög efterfrågan på vår produkt. Vi har under flera år jobbat för att bygga ut vårt bolag till ett bli en plattform för alla typer av resor, från mer traditionella sol och bad resor till egenpaketerade resor och weekends”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.

ARTIKELN HANDLAR OM

Ving

Flygbolag

AB Voice