Raseri mot bensinbolagens nya regler

Uppdaterad 2018-02-09 | Publicerad 2018-02-08

Kunder rasar mot Circle K och OKQ8 efter att nya regler om att reservera 1 500 kronor vid tankning införts.
Flera har fått sina pengar frysta i flera dagar.
Jacqueline Banjaro i Södertälje är en av dem:

– Det är inte ok, säger hon.

Missnöjet jäser på sociala medier efter att de svenska drivmedelsbolagen sedan 1 februari infört nya regler. När du tankar vid pump reserveras nämligen 1 500 kronor – oavsett hur mycket du tankar för.

”Gör om och gör rätt OKQ8!! 1500 kr i reservation är bland det sämsta ni hittat på!” skriver en användare på OKQ8:s facebooksida.

”Ni är sämst”

”Ni är ju sämst! Hos er tankar jag aldrig igen”, lyder ett av omdömena på Circle K:s dito.

Det nya systemet, som kallas ”automatic fuel dispenser” (AFD), är ett krav som Visa och Mastercard ställer på samtliga drivmedelsbolag.

Men att kunder skulle behöva ha minst 1 500 kronor på kontot för att tanka är ett missförstånd.

– När man använder sitt kort för att tanka vid en pump skickas en förfrågan till kundens bank om att reservera 1 500 kronor. Men om kunden har mindre pengar så reserveras det beloppet. När tankningen genomförts ska reservationen släppas av kundens bank inom någon minut, säger Jesper Kansbod, PA-ansvarig på OKQ8.

Circle K: Missförstånd

Lisa Vejlo Degerman är kommunikationschef på Circle K:

– Det är väldigt olyckligt att det förekommer så mycket felaktiga uppgifter. Man kan alltid tanka, men bara för det belopp som man har på kontot, säger hon.

Däremot har flera drabbats av att pengarna blivit låsta i flera dagar. Jacqueline Banjaro i Södertälje är en av dem:

– Jag tankade på OKQ8 i Södertälje i måndags, och på kvällen upptäckte jag att 1 500 kronor låg reserverade. Jag ringde kortbolaget som sa att pengarna skulle släppas direkt dagen efter. Men de har fortfarande inte kommit. Min bank Swedbank säger att det tar upp till fem dagar innan pengarna kommer tillbaka.

”Inte ok”

För egen del har hon inga problem att avvara pengarna i några dagar, men säger att alla kanske inte har den möjligheten.

– För de som kanske har det knapert fram till nästa löning är det absolut inte kul att vara utan pengarna. Det är inte ok, säger Jacqueline Banjaro.

Jenny Asplund i Karlstad var med om samma sak när hon tankade för 200 kronor på OKQ8, vilket GT var först att berätta om.

– Senare såg jag att det reserverats 1 500 kronor på mitt Nordeakonto. Den låg sedan kvar i fyra bankdagar. Jag blev verkligen förbannad, säger hon till Aftonbladet.

Problem med låsta pengar

SVT Värmland har rapporterat om en liknande händelse, och på Facebook skriver en användare att 2 000 kronor reserverades i tre dagar efter att han fyllt på spolarvätska på en Circle K-mack.

– Felet ligger hos den kortutgivande banken. Det är den man ska kontakta om det blivit fel, säger Lisa Vejlo Degerman på Circle K.

Nordea bekräftar att man varit i kontakt med kunder som råkat ut för att reservationer legat kvar i flera dagar.

– Det är jättebeklagligt. Jag kan inte svara på varför det händer. Det kan vara ett problem hos oss eller hos bensinbolaget, säger Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea.

”Jobbar på att förbättra”

Vad gör ni för att rätta till felet?

– Vi jobbar hela tiden för att förbättra våra system. Den som råkar ut för det ska kontakta oss. Vi har en rutin för hur vi ska lösa det så att ingen ska hamna i pengatrångmål.

Jenny Asplund säger att hon slutat betala med kort i terminalen när hon tankar.

– Jag litar inte på systemet för fem öre. Det måste rättas till omgående, säger hon.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu