Undvik reafällorna i mellandagarna

Uppdaterad 2020-01-31 | Publicerad 2017-12-27

Det är lätt att bli lurad på mellandagsrean.

Skippat julklapparna och sparat dig till mellandagsrean? Har du tur kan du fynda rejält – men risken för att råka ut för en reabluff är stor.
– Det ordinarie priset är inte sällan påhittat, säger Niclas Ernebratt på Konsumentverket.

Hittills har svenska folket handlat julklappar för 18 miljarder kronor, enligt en undersökning från Postnord. Men shoppinghetsen lär fortsätta ett tag till. Mellandagsrean är trots ökad konkurrens från Black Friday superpopulär.

Chansen att göra fynd lockar så klart – men risken är också stor att åka på en blåsning. Konsumentverket har de senaste åren granskat hur företag marknadsför reor och erbjudanden. Och fusk förekommer tveklöst.

Gamla jämförelsepriser

– I granskningarna har vi sett att det ordinarie priset inte sällan är påhittat, eller ett pris som tillämpats långt tillbaka i tiden, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

De har undersökt sporthandels-, hemelektronik-, möbel och leksaksbranschen. I samtliga fall har de hittat tveksamheter.

– Att butiker tillämpar prisjämförelser som riskerar att vilseleda konsumenter är ganska utbrett, säger Niclas Ernebratt.

Enligt prisjämförelsesajten Prisjakt sänktes priserna med i snitt 14 procent under fjolårets mellandagsrea. Men nästan en tredjedel av produkterna blev dyrare under rean.

Höjer inför rean

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, menar också att priserna ofta höjs inför stora reor.

– Vi vet att de så kallade normalpriserna ofta ser annorlunda ut inför en rea än under resten av året. Det gäller att vara skeptisk till de priser som annonseras ut, säger hon.

Det enklaste för att slippa bli lurad är att kolla upp priset på en jämförelsesajt. Där går det också att se vad varan tidigare kostat.

– Om du handlar i butik är det är också sunt att fråga när och under hur lång tid det ordinarie priset tagits ut, säger Niclas Ernebratt.

”Utgå från behov”

Maria Wiezell tycker att man ska ställa sig frågan vad man faktiskt behöver innan man ger sig in i reahetsen.

– Reor är ett sätt att locka med saker du egentligen inte tänkt köpa. Man måste hela tiden utgå från att det är något man behöver och vill ha, säger hon.

Om man köpt något och i efterhand upptäcker felaktigheter i det rabatterade priset kan man vända sig till Konsumentverket.

– Vi agerar framåtverkande för att försöka få stopp den typen av marknadsföringsåtgärd. Och är man missnöjd kan man alltid utnyttja sin ångerrätt och skicka tillbaka varan, säger han.

Rea och nedsatt pris – det här gäller:

  • Rean måste pågå under en begränsad tid.
  • De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea.
  • Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna.
  • Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.
  • Det är absolut förbjudet att göra reklam för ett erbjudande som inte finns på riktigt, där butikens syfte är att sälja på dig en dyrare produkt.

Källa: Hallå Konsument

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln