Klarnas kunder har en halv miljard i skulder hos Kronofogden
Konsumtionslånen har ökat kraftigt under pandemin
Uppdaterad 2021-03-17 | Publicerad 2021-03-07
Med en tillväxt på 40 procent och tio miljarder i intäkter hör jättebolaget Klarna till coronapandemins vinnare.
Men för många användare blir uppskjutna betalningar starten på en ekonomisk mardröm.
Aftonbladets kartläggning visar att Klarnas kunder har obetalda skulder på över 500 miljoner hos Kronofogden.
– Vi ser att skuldsättningen ökar snabbt för dem som redan har problem, säger analytikern Johan Krantz.
Det svenska succéföretaget Klarna redovisade svindlande siffror för 2020. Bolagets tjänster för att förenkla betalningar online är hett eftertraktade när människor över hela världen sitter hemma med mer tid än någonsin att handla på nätet.
”Vårt erbjudande har aldrig varit mer relevant är nu. Det märks inte minst genom våra 87 miljoner aktiva konsumenter. Styrkan i Klarnaplattformen driver vår tillväxt, men vi får inte bli för nöjda”, skriver medgrundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski i årsrapporten.
Där konstateras också att rörelseintäkterna stigit med 40 procent, och för första gången någonsin passerat 10 miljarder kronor.
Marknadsföringen: Köp först – betala senare
Klarna vill locka kunder med ”smartare och mer flexibla shopping- och betalningslösningar”. Bolaget har tidigare kritiserats för otydliga villkor och för att ha lyft fram kreditköp framför kontantalternativet.
Representanter för Klarna har försvarat sig genom att påtala att kunderna alltid har möjlighet att välja direktbetalning. Men för den som hittar till företagets sajt via Google blir det tydligt att olika lösningar där plånboken öppnas i efterhand fortfarande är en central del av verksamheten.
”Klarna Sverige – köp först, betala senare”, står det vid ett av de översta sökresultaten.
Under pandemin har svenskarnas konsumtionslån ökat kraftigt. I december uppgick de till totalt 260 miljarder kronor, enligt statistik från SCB. Bland unga vuxna härrör skulderna till stor del från olika typer av avbetalningsköp.
– Den som får betalningsproblem blir ganska snabbt begränsad i sitt dagliga liv. Det kan vara svårt att få en lägenhet, att teckna telefonabonnemang eller till och med att få vissa jobb, sa Rebecka Öhman, enhetschef på Kronofogden, när siffrorna presenterades.
– Därför kan det vara värt att fråga sig själv en extra gång om det verkligen är en bra idé att skjuta på sina betalningar. Om jag inte har råd nu, kommer jag att ha det när det är dags att betala?
509 miljoner i skulder
Köp från Klarna dyker upp i Kronofogdens data först efter att företaget – eller ett inkassobolag som tagit över ärendet – misslyckats med att driva in skulden. Aftonbladets kartläggning visar att det sker allt oftare. Och summorna blir allt större.
2019 fick Kronofogden in 31 126 ansökningar om betalningsförelägganden med ursprung hos Klarna. Den totala skulden uppgick till knappt 390 miljoner kronor. Förra året kom det in 36 055 fall, och fordringsbeloppet översteg 509 miljoner kronor. Det är en ökning med nästan 25 procent.
– Med tanke på hur kraftigt e-handeln växt den senaste tiden så är det inte förvånande. En viss del av befolkningen har betalningsproblem. I takt med att fler använder den här typen av tjänster kommer vi också få in fler ärenden, säger Johan Krantz, analytiker på Kronofogden.
– Det är inte Klarna specifikt som är problemet, men hela företeelsen med krediter och konsumtionslån kan få förödande konsekvenser för en del.
Trots coronapandemin var ökningen av antalet skuldsatta som hamnade hos Kronofogden begränsad under 2020. Den sammanlagda skulden växte dock med hela 18 procent till rekordnoteringen 21,7 miljarder kronor.
– Om man har lån och sedan blir arbetslös kan skulderna växa snabbt. Det riskerar att bli svårt att ta sig ur det, säger Johan Krantz.
”Är djupt olyckligt”
Niklas Gillström är presschef på Klarna i Sverige. Han skriver i ett mejl till Aftonbladet att bolaget oroas av hushållens ökande skuldsättning.
”När en person hamnar hos Kronofogden så gör den ofta det med många olika skulder hos olika kreditgivare och eftersom Klarna hanterar en så stor del av köpen online så finns risken att vi ibland är en av dem.”
”Det är djupt olyckligt, för vi vill inte vara en del av ett problem, tvärtom ska vi vara en positiv kraft i den här branschen som sätter höga standards som tvingar mindre och ljusskyggare aktörer att följa i våra fotspår.”
För att vända trenden måste både företagen och politikerna agera, menar Niklas Gillström.
”Vi jobbar hårt med att minska andelen fakturor som inte betalas i tid och har haft en mycket positiv utveckling de senaste åren tack vare fler sätt att påminna kunder om förfallodatum.”
Fakta: Så här mycket har Klarna-kundernas skulder hos Kronofogden växt
Antalet ärenden | Totalskuld (miljoner kr) | Medianskuld (kr) | |
2020 | 36 055 | 509,1 | 6 800 |
2019 | 31 126 | 389,9 | 6 500 |
2018 | 35 753 | 250,6 | 4 000 |
2017 | 27 081 | 161,5 | 3 000 |
2016 | 27 457 | 129,8 | 1 500 |
Fotnot: Siffrorna inkluderar både ärenden som Klarna skickat direkt och sådana som sålts vidare till andra aktörer
Källa: Kronofogden
Fakta: Här är aktörerna som skickat flest skulder till Kronofogden
Antal mål | Total skuld (miljoner kr) | Medianskuld (kr) | |
Trafikförsäkringsföreningen | 64 431 | 512,1 | 5 410 |
Arvato Finance AB | 43 982 | 372,6 | 1 664 |
Telia Sverige AB | 41 771 | 137,9 | 1 838 |
Telenor Sverige AB | 41 325 | 98,1 | 1 473 |
Tele2 Sverige AB | 40 256 | 122,2 | 1 460 |
Fotonot: Siffrorna avser 2020
Källa: Kronofogden
PODD Hur klarar sig Klarna?
Aftonbladet Daily med Gustaf Tronarp, reporter på Min ekonom.