Jättefusion kan ge billigare mobiler

Publicerad 2014-08-11

Phone House och Elgigantens ägarbolag har gått ihop. Den nya jätten kommer att bli en gigant i Sverige. För kunderna kan det innebära sänkta priser.

– Vi utformar kunderbjudandet just nu, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

177 butiker och 3 600 anställda i Sverige. Fusionen mellan de brittiska företagen Carphone Warehouse och Dixon Retail, som äger Phone House respektive Elgiganten, innebär att en ny jättekedja etableras på den svenska telekommarknaden.

– Det handlar om att volymdraken Elgiganten går samman med specialistkedjan Phone House. Det innebär att vi både kommer kunna erbjuda ett stort utbud och specialistkompetens, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

Kan sänka priser

Med större inköpsvolymer kommer priserna på framförallt telefoner och telefonirelaterade produkter kunna pressas, enligt vd:n.

– Vi jobbar just nu med att ta fram de bästa erbjudandena till våra kunder. Framförallt handlar det om att vi kommer köpa in ännu större volymer vilket gör att vi kan erbjuda kunderna ännu bättre priser framöver.

Varumärkena blir kvar

Vilka konkreta effekter som sammanslagningen kommer att få är i nuläget oklart. Tills vidare kommer Elgiganten och Phone House behålla sina varumärken. Kedjornas butiker blir också kvar.

– Elgiganten finns ofta utanför stadskärnorna. Phone House finns vanligen centralt. Framöver kommer vi att titta på att föra samman våra produkter i butikernam säger Niclas Eriksson.

Kan det bli fråga om personalminskningar?

– Det är inte det som är fokus i dag. Men vi ser möjligheter till synergier för att göra verksamheten så effektiv som möjligt. Huvudbiten är dock inte att folk ska bli av med jobbet, snarare kommer det dyka upp nya möjligheter i bolaget tack vare att vi blir marknadsledande, säger Niclas Eriksson.

Följ ämnen i artikeln