Portade svenskar får inte resor återbetalda

Hilda Djupenström/TT

Publicerad 2020-03-14

Norwegians flyg från Kastrup fortsätter att avgå utan svenska resenärer. I bästa fall får bolagets resenärer som inte får passera gränskontroller boka om sina biljetter gratis. Arkivbild.

Svenskar som skulle ha rest från Kastrup flygplats i Danmark släpps inte över gränsen. Men om flyget går som planerat, betalas inte biljettpengarna åter.

– Vi måste se hur många passagerare det är som inte kan flyga innan vi väljer att ställa in ett flyg, säger SAS presschef John Ekhoff.

Den danska regeringens beslut att införa gränskontroller till Danmark, där icke-danskar utan giltigt skäl inte tillåts komma in i landet, får stor påverkan på resor från Kastrup.

– Flygschemat ändras hela tiden och vi måste se hur många passagerare det är som inte kan flyga innan vi väljer att ställa in ett flyg. Just nu går avgångar från Kastrup, säger SAS presschef John Ekhoff.

Det som gäller för SAS-resenärerna är att om ett flyg ställs in, så betalas biljetten tillbaka. Flyger det som planerat, tillåter SAS gratis ombokning för de som drabbats av Danmarks nya restriktioner.

– Men det sker ändringar i flygschemat konstant, säger Ekhoff.

"Krävande situation"

Norwegian, som också trafikerar avgångar mellan Kastrup och exempelvis Teneriffa och Dubai, har enligt normala regler en avgift på ombokning av vissa biljettyper och avgiftsfritt på andra. Resor till riskområden som Italien, Österriket och USA kan man i nuläget boka om kostnadsfritt, men ännu har bolaget inte gått ut med om liknande undantag kommer att göras för resorna från Kastrup.

"Det här är en oerhört krävande situation där reserestriktionerna fortsätter att ändras. Vi förstår att det är en svår tid för våra resenärer och beklagar djupt att så många berörs. Vi gör allt vi kan för att hjälpa berörda resenärer och de som påverkas av restriktionerna kommer att bli kontaktade direkt av oss", skriver Norwegians kommunikationschef Charlotte Jacobsson i ett sms till TT.

Pengar tillbaka

Ställs däremot en resa bokad genom arrangörerna Tui eller Apollo in får man resan återbetalad, säger representanter från charterbolagen till SVT.

– Vi har avbokning som sker automatiskt. Vi betalar tillbaka hela resans pris till alla resenärer som skulle rest de kommande två veckorna, och det förlängs löpande så länge det här gäller. De bör ha fått ett sms från oss nu, eller så får de det inom kort, säger Annica Smith, marknadschef på Apollo, till SVT.