Flest klagar på bilköp och hantverkare

Uppdaterad 2018-05-04 | Publicerad 2018-01-18

Många konsumenter klagar på begagnade bilköp.

Begagnade bilar och hantverkare toppar Konsumentverkets lista över klagomål.
Tillsammans står de för nästan en femtedel av alla 119 000 klagomål under förra året.

Konsumentverket har sammanställt alla klagomål från konsumenter som kom in till landets konsumentvägledare och upplysningstjänsten Hallå Konsument under 2017.

Totalt rör det sig om 119 000 klagomål. En siffra Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening, hade önskat var större.

”Önskat att fler reklamerat”

– Jag hade önskat att folk reklamerat mycket mer. Att folk kände till sina rättigheter i mycket större utsträckning. Kan man dem kan man också spara mycket pengar, säger han.

Exempelvis är kunskapen om såväl reklamationsrätt som ångerrätt begränsad, menar Niclas Sturesson.

– Gemene man har ingen aning om att man har tre års reklamationsrätt. De flesta tänker att man har ett års garanti. Men om något plötsligt går sönder inom tre år bör det handla om ett ursprungligt fel. Då ska man till exempel kunna få en trasig tv lagad av butiken, istället för att tvingas köpa en ny.

Nio respektive åtta procent av klagomålen under fjolåret handlade om problem vid köp av begagnade bilar och hantverkartjänster.

Bilköp och hantverkare kostsamt

Något som inte förvånar Niclas Sturesson.

– Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga.

Vid köp av begagnade bilar rekommenderar han att man köper den från en branschansluten bilhandlare.

– De följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

När man anlitar hantverkare är det extra viktigt att vara tydlig i de avtal som skrivs.

– Skriv ner vad som ska ingå i tjänsten, och inte minst vad som inte ska ingå. Om exempelvis plåtarbete inte ingår, skriv ner det. Så att hantverkaren inte skriver att det tillkommer, säger Niclas Sturesson.

Se upp för abonnemangsfällor

En kategori som gett upphov till allt fler klagomål på senare år är så kallade abonnemangsfällor – erbjudanden om prova-på-paket som visar sig vara kostsamma prenumerationer.

– Det kan handla om ett proverbjudande för 99 kronor. Men när du betalat med ditt kort fortsätter de att debitera dig på allt från 199 kronor till 1 000 kronor i månaden, eftersom det i det finstilta står att du ingått ett abonnemangsavtal, säger Niclas Sturesson.

Vad ska man göra om man råkat ut för en abonnemangsfälla?

– Bästa rådet är att spärra kortet. Många av de här företagen sitter utomlands och lever på att lura folk. De driver sällan sådana ärenden vidare. Men man bör ta kontakt med en konsumentvägledare för råd och stöd. Vi kan juridiken kring vad som gäller.

Topplista – vanligaste klagomålen:

Vara/tjänst / antal klagomål / Andel

  1. Begagnad bil / 10 971 / 9,2 %
  2. Hantverkartjänst / 9 923 / 8,4 %
  3. Möbler/husgeråd/inredning / 6 272 / 5,3 %
  4. Dator/telefon/spelkonsol / 5 811 / 4,9 %
  5. Mobiltelefoni (tjänst) / 4 014 / 3,4 %
  6. Flyg / 3 388 / 2,9 %
  7. Internet/fiber / 2 938 / 2,5 %
  8. Kläder / 2 903 / 2,4 %
  9. Bilreparation / 2 835 / 2,4 %
  10. Vitvara / 1 921 / 1,6 %

Källa: Konsumentverket

Checklista – hantverkare

  • Avtala med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska de också med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Konsumentverket har en mall för avtal för just hantverkstjänster, ett formulär som underlättar för både hantverkare och beställare. Betala aldrig i förväg!
    Här hittar du Konsumentverkets hantverkarformulär
  • Se till att ha en bra dialog med din hantverkare. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas

Checklista – köp av begagnad bil

  • Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon som är ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket.
  • Skulle det bli fel på bilen efter köpet är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ursprungliga fel som inte orsakats av dig som konsument skall bilhandlaren kostnadsfritt felsöka och reparera bilen.

Källa: Hallå Konsument