Volvo Cars försäljning backar i januari

TT

Publicerad 2020-02-04

Volvo Cars försäljning i Sverige föll med över 30 procent i januari. Biltillverkaren skyller nedgången på det nya skattesystemet, som skärptes ytterligare vid årsskiftet. Arkivbild.

Volvo Cars sålde 9,7 procent färre bilar under januari jämfört med samma månad förra året. I Sverige backade försäljningen med hela 31,9 procent, vilket biltillverkaren skyller på det nya systemet för fordonsskatt.

Nedgången i försäljningen, som landade på 45 752 bilar under månaden, beror också på lägre säljsiffror i Kina, enligt biltillverkarens pressmeddelande.

Trots januariresultatet räknar Volvo Cars fortsatt med en total ökning för helåret 2020.

Bolagets suv-modeller står för 67,9 procent av den totala försäljningen under månaden, med XC60 som flaggskepp, följd av XC40 och XC90.

Intresset för laddbara bilar fortsätter att öka och försäljningen steg med 63,3 procent jämfört med januari förra året. De utgör 13,4 procent av alla Volvobilar som såldes under månaden, jämfört med 7,5 procent i januari förra året.

Volvo Cars mål är att 20 procent av alla bilar som säljs under 2020 ska vara plug-in-hybrider, enligt pressmeddelandet.

Januariförsäljningen i USA steg med 5,2 procent medan den backade 16,2 procent i Kina. I Europa minskade försäljningen med 12,9 procent.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu