Swedbank varnar för bedragare

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2017-06-29

Ringer en person och vill ha reda på dina bankuppgifter – då ska du se upp.

Swedbank varnar just nu för bedragare.

– Det är bedragare som ringer runt och försöker få våra kunder att lämna ut sina kort- och kontouppgifter, säger Swedbanks presschef Josefine Uppling.

Swedbank varnar för telefonbedragare som försöker lura kunderna att lämna ut sina kort- och kontouppgifter.

Just nu ringer bedragare som påstår sig vara från Swedbank upp kunder. Syftet är att lura kunderna att ge ut koder från säkerhetsdosan eller få dem att logga in i internetbanken med Mobilt BankID.

– Vi har fått indikationer från våra kunder att det är bedragare som ringer runt och försöker få våra kunder att lämna ut sina kort- och kontouppgifter, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.

”Enklaste sättet att skydda sig”

Hur många som har blivit drabbade än så länge är oklart, men många har ringt till bankens kundcenter för att fråga om de bör lämna ut de här uppgifterna via telefon.

På det har banken ett tydligt svar:

– Som kund ska man aldrig lämna ut sådana uppgifter. Det är det enklaste sättet att skydda sig mot bedrägerier, säger Josefine Uppling.

Ringer aldrig upp kunder

Hon menar att banken aldrig ringer upp sina kunder för att be dem lämna ut sådana här uppgifter.

– När kunder vill ha hjälp ringer de själva till oss. Vi ringer inte upp kunder. Det man kan göra om man känner sig osäker på om man pratar med någon från banken är att be att få ringa upp. Då kan man kontrollera telefonnumret och se så att det verkligen är någon från Swedbank.

Följ ämnen i artikeln