En OCR-siffra fel – 65 000 försvann

Uppdaterad 2020-01-08 | Publicerad 2013-12-12

"Jag förstod ingenting när jag fick brevet"

Veronica Nilsson, 26, betalade 65 000 kronor i vinstskatt på sin lägenhet.

Men en felaktig siffra i OCR-numret gjorde att pengarna betalades ut till en annan kvinna.

Nu kräver Skatteverket Veronica på pengarna - en gång till.

I november 2012 köptes Veronica Nilsson ut från lägenheten hon delade med sin bror. Försäljningen hamnade på vårens skattedeklaration. Den 28 maj betalade hon in en vinstskatt på 64 835 kr som bokfördes dagen efter. Sedan dess har hon inte haft anledning att tänka mer saken. Förrän i förrgår. Då damp det ner ett brev från Skatteverket med ett betalningskrav på 67 677 kr.

– Först förstod jag ingenting, förutom att något måste ha gått fel. Men på summan förstod jag rätt snabbt att det hade med vinstskatten att göra, säger Veronica Nilsson.

Fick en kalldusch

Eftersom hon visste att hon hade betalat in pengarna kände hon sig lugn när hon ringde upp Skatteverket för att påpeka felet. Då kom kallduschen. Det visade sig att hon skrivit fel siffra näst sist i OCR-numret, som består av personnumret plus en siffra till, och att pengarna gått till en annan kvinnas skattekonto. Och inte nog med det – Veronica måste själv kräva tillbaka pengarna från kvinnan.

– Jag blev chockad och trodde inte att det var sant. Det är ju helst sjukt att jag som privatperson ska behöva reda ut det här själv.

Men hon ringde i alla fall upp kvinnan efter att ha fått hennes namn av Skatteverket.

– Det tog lång tid för henne att smälta det hela. Hon har eget företag och hade inte sett något kontoutdrag. Men hon var väldigt vänlig och skulle prata med sin revisor. Samtidigt kan hon kan ju välja att inte engagera sig och då får jag dra det längre, säger Veronica.

Kan ingenting göra

Hennes kontaktperson på Skatteverket, Maud Hellquist, bekräftar att de ingenting kan göra för att rätta till misstaget.

– Nej, den här typen av fel kan vi inte hjälpa till med tyvärr. Hade pengarna funnits kvar på skattekontot skulle vi kunna föra tillbaka dem, efter en skriftlig ansökan. Men det här kan liknas med en vanlig direktöverföring från ett konto till ett annat.

Hur vanliga är den här typen av misstag?

– De händer, det är därför vi har en särskild enhet för misstagsinbetalningar.

Finns det planer på att göra om ert inbetalningssystem?

– Det har diskuterats ja, men det är dyrt.

Nu står Veronicas hopp till den andra kvinnas välvilja.

– Men jag tycker synd om henne också. Det här är ju ett systemfel. Ingen kommer vilja betala sina fakturor via nätet om det finns en risk för att det blir så här.

Följ ämnen i artikeln