Tre företag varnas inför Black Friday – rea var inte rea

Låtsas bara ha sänkt priserna, enligt Konsumentverket

Uppdaterad 2020-02-11 | Publicerad 2019-11-13

Konsumentverket varnar företagen Sportamore, Intersport och Ur & Penn.

De förbjuds nu att använda felaktiga påståenden om varans ordinarie pris.

– Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser, säger processrådet Pär Magnusson.

Inför Black Friday-rean varnar nu Konsumentverket tre företag som tidigare annonserat om rea på felaktigt vis.

Nu riskerar företagen Sportamore, Ur & Penn och Intersport miljonbelopp i böter om de bryter mot förbudet: Sportamore 2 miljoner, Ur & Penn 1,5 miljoner och Intersport 2 miljoner.

Konsumentombudsmannen, KO, anser att företagen har använt ett för högt pris innan de reade ut varorna. De överstrukna priserna har aldrig använts, eller bara använts några få dagar, vilket innebär att det nedsatta priset är det egentliga priset.

– Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser. Det blir också en osund konkurrens som missgynnar företag som sköter sig och följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson vid KO i ett pressmeddelande.

– Vi har haft en konstruktiv dialog med KO och tycker att det är en relevant fråga att lyfta, både för oss men även inom detaljhandeln i stort. Vi är också nöjda med att vi numera har tydligare ramar inom priskommunikation att arbeta med framåt, skriver Ur & Penn i en skriftlig kommentar till Aftonbladet.

Fotnot: Aftonbladet har sökt Intersport och Sportamore.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu