”Det är cyniskt och vi ser gärna att deras agerande prövas av domstol”

Konsumentverkets generaldirektör om spel- och skuldfällan

Publicerad 2023-02-02

Före detta spelmissbrukare bombarderas av sms-reklam om snabblån och spelerbjudanden – ibland i årtionden.

Efter Aftonbladets rapportering är Konsumentverket redo att gå hårt åt bolagen.

– Vi ser gärna att deras agerande prövas av domstol, säger generaldirektören Cecilia Tisell.

Vittnesmålen från personer som kämpar mot att återfalla i spelmissbruk är tydliga när det kommer till hur spelbolag och företag som erbjuder snabblån agerar.

Aftonbladet har tidigare pratat med personer som antingen är eller har varit i ett spelberoende som resulterat i stora skulder. De alla vittnar om hur de dagligen får omfattande direkt riktad reklam i meddelanden till sina telefoner.

Något som Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell reagerar kraftigt på.

– Vi uppmanar de personer som ni har talat med och andra som känner igen den här marknadsföringen att höra av sig till oss. Då kan vi se om det går att öppna upp tillsynsärenden mot de här bolagen.

Cecilia Tisell uppger att Konsumentverket är redo att agera hårt.

– Det är cyniskt och vi ser gärna att deras agerande prövas av domstol, säger hon.

Cecilia Tisell är generaldirektör för Konsumentverket.

Finns ett måttfullhetskrav

Den samlade bilden som beskrivs är att marknadsföringen är omfattande, intensiv och att den fortsätter långt efter att man slutat spela och ta nya högkostnadslån.

Det trots att lagstiftningen anger att marknadsföring ska ske ”med återhållsamhet”.

– Det gäller både spel och marknadsföring av krediter. Vi har just nu ett fall i domstol som gäller en betaltjänstleverantör där vi har begärt att domstolen ska pröva vad som är måttfullt vad gäller mängden reklam som skickas till en enskild konsument, säger Cecilia Tisell.

En otydlighet som måste redas ut

Hon anser att det finns en otydlighet kring måttfullhetskravet som Konsumentverket vill få förtydligat.

– Så är det definitivt och det handlar inte bara om mängden reklam som man överöser en konsument med. Där finns också frågan om vad reklamen innehåller.

Enligt Cecilia Tisell är även sättet som bolagen skickar ut reklamen en faktor som Konsumentverket tittar på för att se om de bryter mot lagen.

– Utgångspunkten är att man inte får skicka marknadsföring i mejl eller sms för det krävs samtycke av konsumenten. Det man ska veta är att samtycke samlas in på väldigt förslagna sätt när människor rör sig på internet.

Hon beskriver att den digitala utvecklingen gör det svårt för myndigheten att få en skarp inblick i hur stort problemet är.

– Nu när den når enskilda konsumenter i deras privata kanaler är det svårt för oss att se det och det är problematiskt. Tyvärr är det få som anmäler till oss när man utsätts för det.

”De struntar i reglerna”

När det gäller spelreklam som skickas till personer som har stoppat sig från spel hos svenska licensierade spelbolag är dock reglerna glasklara enligt Cecilia Tisell.

– Det räcker med att man får marknadsföring från ett spelbolag en enda gång så är det en överträdelse.

Samtidigt medger hon att det finns en stor del av spelmarknaden som de har svårt att agera mot. Det gäller de olicensierade utlandsregistrerade bolag som erbjuder svenska konsumenter spel på nätet.

– Det är bekymmersamt att vi har olicensierade aktörer på marknaden. Min bild är att de struntar i reglerna och skickar ut marknadsföring om både det ena och andra, och oavsett om en person anmält sig till spelpaus eller inte.

PLUS: Så mycket tjänar snabblånebolagen

Sms som skickats till en tidigare spelberoende person.

Är ni lite uddlösa i vad ni kan vidta för åtgärder mot de här bolagen?

– Ja, det vill jag absolut säga. Vi får agera mot företag i utlandet men det är alltid mycket svårare. Sen är det så att många av de här bolagen väljer att placera sin verksamhet utomlands av olika skäl och det gör det mer komplicerat för oss att nå dem.

Men människor som tagit sig ur ett spelberoende pekar inte bara på marknadsföringen från spelbolagen som drivande.

Det som majoriteten av de personer Aftonbladet talat med beskriver som en motor bakom spelmissbruket gäller marknadsföringen från de aktörer som erbjuder snabblån.

Ofta är den intensiv, direkt riktad och innehåller löften om att pengarna kan betalas ut på ett par minuter. Samtidigt kryddas i många fall erbjudandet med att tidigare betalningsanmärkningar inte är ett problem för att beviljas lån.

– Jag tycker att det är djupt bekymmersamt. Ett osunt spelande som dessutom sker på kredit är den absolut farligaste, snabbaste och effektivaste vägen att hamna i en ohållbar ekonomisk situation.

Sårbarheten har ökat

Hon säger att det finns en cynism runt marknaden som ökat med digitaliseringen i jakten på konsumenter som bolagen kan erbjuda lån.

– Sårbarheten hos de redan sårbara har ökat. Man kartlägger människors aktivitet på nätet och använder det i marknadsföring och säljer det vidare. Jag tycker sammantaget att situationen med spel och krediter är högst oroande.

Tipsa Rikard Rosell
Publisert:

LÄS VIDARE

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka och Karl Sigrelius
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET