Liam, 20, vittnar om usla villkor på Klarnas kundtjänst

Arbetet och Arbetsvärlden har granskat företaget på Cypern

Publicerad 2024-01-15

Med löften om ”330 soldagar per år, fast lön och förmånlig bonus” tyckte Liam Bladström, 20, att jobbet på Klarnas kundtjänst på Cypern lät som en bra deal.

Men väl på plats insåg han att arbetet även innebar låga löner, offentliga utskällningar och avsaknad av OB och sjukersättning.

– Chefen skrek på en tjej att ingen skulle bry sig om hon dog, säger Liam.

När Liam påbörjat sin anställning hos Foundever, företaget som driver Klarnas kundtjänst i staden Larnaca på Cypern, kände han att något inte stod rätt till.

Han märkte snabbt att kränkningar från cheferna var ett vanligt inslag på kontoret.

– Det var trakasserier från cheferna. Psykisk misshandel, nedvärdering. Jag försökte att inte lyssna så mycket på det de sa till mig. Men chefen skrek på en tjej att ingen skulle bry sig om hon dog, att hon var en värdelös anställd, berättar Liam för Aftonbladet.

I en gemensam granskning har tidningarna Arbetet och Arbetsvärlden utöver Liam pratat med ett tiotal nuvarande och före detta anställda som alla vittnar om liknande behandling av personalen.

Många uppger att de har känt sig övervakade och säger bland annat att de har blivit tillrättavisade för toalettbesök som har skett under arbetstid istället för på rasten.

På grund av rädsla för repressalier har ingen förutom Liam vågat framträda med namn och bild.

Liam Bladström, 20, slår larm om de dåliga arbetsvillkoren hos Foundever på Cypern.

”Usla löner”

Personerna som Arbetet och Arbetsvärlden har talat med tjänade alla cirka 1 350 euro i månaden vilket motsvarar ungefär 15 120 kronor.

Lönen beskattas inte eftersom att årsinkomster under 19 500 euro är skattefria på Cypern.

Men trots skattefriheten klarade sig Liam inte på lönen från Foundever.

– Lönen fattade man från början att den inte skulle vara så bra. Men det visade sig vara mycket svårare att hitta ett prisvärt boende än vad företaget sa under anställningsintervjun. Jag tjänade ungefär 1 300 euro i månaden och bodde i ett hus utanför Larnaca som kostade 1 100 euro i månaden. Efter mat- och transportkostnader gick jag back varje månad.

Hur var det med bonusen?

– Den är nästintill omöjlig att få. Den är där för att de vill att man ska jobba hårdare. En kollega som hade skött allt helt perfekt kom upp i två euro i bonus.

När han blev sjuk fick Liam dessutom veta att det inte utgår någon sjuklön eller ersättning från Foundever.

Sjukintyg från dag ett för att över huvud taget få stanna hemma var dock ett krav.

Larnaca, Cypern.

Larmade Siemiatkowski

Efter en tid bestämde sig Liam och några kollegor för att slå larm till Klarna om de dåliga arbetsförhållandena på Cypern.

Först kontaktade de Foundevers HR-avdelning utan att någon förbättring skedde.

Då vände de sig till de så kallade ”Klarna-inspektörerna” – tillsynspersoner från Klarna som dök upp med jämna mellanrum för att kontrollera att arbetet på kundtjänsten sköttes.

När de inte fick gehör skickade de ett meddelande till Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på Instagram där de berättade att de mådde dåligt och att Foundever inte vidtog åtgärder.

Något svar fick de aldrig.

Sedan kom den där dagen då Liam från första parkett blev vittne till scenen där chefen sa till en kollega ”att ingen skulle bry sig om hon dog”.

– Jag sa till chefen att det var helt oacceptabelt men fick som svar att jag inte ska lägga mig i. Då bestämde jag mig för att jag säger upp mig, jag går på dagen.

Nu är han tillbaka i Falun, arbetslös och cirka 40 000 kronor fattigare, enligt honom själv.

Sebastian Siemiatkowski, Klarna-grundare och vd.

Cirka 40 svenskar på Cypern

Exakt hur stor personalstyrka Klarna har på Cypern är oklart.

Enligt Liam jobbade runt 40 svenskar på Klarnas kundtjänst på Cypern under hans tid på ön, cirka 20 på dagen och 20 på natten.

Därtill fanns en avdelning med tysktalande kundtjänstmedarbetare.

Andra personer som har varit på arbetsplatsen efter att Liam sade upp sig säger dock till Arbetet och Arbetsvärlden att nattskiftet har flyttats till Filippinerna.

När Aftonbladet når Klarnas globala kommunikationschef Filippa Bolz säger hon att Klarna inte har några kommentarer på uppgifterna som framkommit i Arbetet och Arbetsvärldens granskning.

– Det handlar ju inte om Klarna. Alla frågor gällande arbetsmiljön på Foundever får ju de svara på.

”Vi har daglig dialog med Foundever och inledde naturligtvis genast en diskussion om deras arbetsmiljö givet det som skrivits om dem i media”, skriver Klarnas kommunikationschef Filippa Bolz i ett mejl.

”Bryr sig om medarbetares välbefinnande”

Har inte Klarna ansvar att anlita företag som erbjuder kundtjänstmedarbetare som jobbar för er drägliga villkor?

– Du får skicka ett mejl med dina frågor så får vi återkomma.

I ett mejl till Aftonbladet svarar Filippa Bolz sedan med samma kommentar som Arbetet och Arbetsvärlden erhöll av en annan Klarna-chef:

Foundever är en noggrant utvald partner som delar Klarnas etos och engagemang för sina team och vi har jobbat med dem i flera år. Klarna gör en utförlig granskning av alla partners vi börjar jobba med och därefter regelbundna uppföljningar. Vi har daglig dialog med Foundever och inledde naturligtvis genast en diskussion om deras arbetsmiljö givet det som skrivits om dem i media.

Inte heller Foundever har svarat på Aftonbladets förfrågan om kommentarer.

Däremot säger företagets hr-chef Anki Nordin i ett mejl till Arbetet och Arbetsvärlden att företaget prioriterar schyssta anställningsvillkor:

Foundever lägger alltid största vikt vid välbefinnandet för sina 170 000 medarbetare oberoende av var i världen de jobbar. När det gäller de anställda som överförts från Klarna har vi prioriterat jobbsäkerhet, upprätthållande av förmåner och garanterat likvärdig kompensation”.

Följ ämnen i artikeln