Så får du kärlek på jobbet att fungera

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-20

Behöver du hjälp för att jobbkärleken ska bli så bra som möjligt?

Karriärcoachen Nina Jansdotter tipsar om hur du får kärleksrelationen med en kollega att fungera.

Nina Jansdotter, karriärcoach.

1. Överväg noga

Väg fördelar och nackdelar mot varandra innan du går in i ett förhållande med någon på jobbet. Är det värt det? Kan ni fortsätta jobba ihop om det tar slut?

2. Arbetsplatsens policy

Kolla upp om det finns en policy för kärleksrelationer inom företaget.

3. Ligg lågt i början

Testa relationen ett tag innan ni berättar om ert förhållande för chef och kollegor.

4. Lämna privatlivet hemma

Hångla inte loss på kopieringsapparaten. Visa inte hur nykära ni är och inte heller om ni har bråkat. Lämna allt sådant hemma och var professionella när ni jobbar.

5. Satsa inte på chefen

Undvik att dejta chefen, eller om du själv är chef kanske du inte ska dejta någon av dina anställda. Det skapar rykten och kan bli komplicerat när det till exempel kommer till löneförhandlingar.

6. Förbered dig på skitsnack

Inse redan från början att det kan spridas rykten och förekomma en del skitsnack bakom era ryggar. Bestäm dig tidigt att inte ta någon skit.

7. Skaffa bollplank

Se till att ha ett utomstående bollplank som med fördel har liknande erfarenheter. Då kan ni få objektiva tips och råd men ändå få stöd från någon som vet precis hur det är.

8. Konfrontera rykten

Går rykten för långt kan det vara bra att konfrontera ryktesspridarna. För vänligt men bestämt ryktet på tal och berätta din version av historien.

9. Öppen dialog

Ha en öppen dialog med varandra om hur ni tycker att det fungerar på jobbet. Är till exempel ryktesspridning ett problem kan det vara bra att prata med chefen om hur det egentligen ligger till.

Det är bättre att chefen får raka besked och vet hur saker ligger till än att han får höra skvaller bakvägen.

10. Anförtro er åt någon

Prata helst inte om ert privatliv med era kollegor. Måste ni prata med någon på jobbet – anförtro er åt så få som möjligt och välj någon ni litar på.

Följ ämnen i artikeln