Bekirs elräkning för sin tvårummare landade på över 117 000 kronor

Uppdaterad 2022-02-14 | Publicerad 2022-02-13

Bekir och hans fästmö fick hem sin elräkning på svindlande 117 815 kronor.

Enligt deras elbolag Göta energi ska paret ha förbrukat 63 614 kwh i sin tvårummare under perioden 13 december - 31 januari.

– Jag har säkert ringt 15 gånger utan att komma fram. Vi är båda väldigt frustrerade och stressade över det här, säger Bekir.

Bekir, 24 och hans fästmö har sett framemot att äntligen få flytta in i sin bostadsrätt i Hallunda i södra Stockholm. Den 13 december fick de nycklarna till sin tvårummare på 58,5 kvadratmeter. Redan i oktober såg Bekir till att fixa ett elavtal som skulle börja gälla samma datum som inflyttningen.

– Jag valde elbolaget Göta energi, de lockade också med att man skulle få handla för 500 kronor gratis hos några butiker om man tecknade avtal med dem, säger Bekir.

Den 11 februari kom deras första elräkning i den digitala brevlådan Kivra. Bekir öppnade brevet och läste 117 kronor, och tyckte att det lät ganska rimligt.

– Men sen tittade jag en gång till och fick en chock. Vår räkning var inte på 117 kronor utan på 117 815 kronor.

Bekir, 24, öppnade elräkningen – och fick en chock: Enligt elbolaget har han och fästmön lyckats göra av med 63 614 kwh på en månad i sin tvårummare. Priset: 117 815 kronor.

Ska ha gjort av med 63 614 kwh

Under perioden 13 december 2021 - 31 januari 2022 menar Göta energi att paret ska ha förbrukat 63 614 kwh för en summa á 117 815.

– Jag fick panik och tänkte att det är helt omöjligt. Visst vi har renoverat lite, men det som har dragit med el är dammsugaren, vattenkokaren och en elektrisk såg. Jag har till och med installerat led-lampor överallt för att det ska dra mindre el, säger Bekir.

Både han och hans fästmö har försökt både mejla och ringa Göta energi men inte fått något svar.

–Jag har säkert ringt 15 gånger utan att komma fram. Men man kommer bara till en telefonsvarare som säger att det är hög belastning och att man ska ringa dagen därpå, vilket känns väldigt oseriöst.

Elnät.

”Känns orimligt och oroligt”

Bekir har själv gjort en överslagsräkning på elen och menar att fakturan max borde ha landat på 300–400 kronor under vintertid.

– Det är helt orimligt att en två personer i en två på 58 kvadratmeter ska ha förbrukat så mycket el. Även om de har gjort fel så känns det oroligt.

Checken på 500 kronor som paret skulle få när de tecknade elavtalet har inte heller dykt upp.

– Den bryr jag mig såklart inte om. Men att få en sådan här faktura är inte roligt. Vi är båda väldigt frustrerade och stressade över det här.


Uppdatering: Svar från Göta energi

Lisa Gustafsson, teamledare på Göta Energis kundservice svarar under söndagskvällen via mejl:

”Jag har varit i kontakt med Bekir under söndagen och försäkrat honom att det här är en faktura han inte ska betala. Vi undersöker nu exakt vad som har hänt men sannolikt beror det på felaktigheter i informationsutbytet mellan elnätsbolaget, Bekir och oss. Vi är ledsna för den stress och frustration som händelsen har skapat”.

Följ ämnen i artikeln