Hannah och Amanda: ”Blir behandlade som att vi säljer knark”

Talar ut om kritiserade kosttillskottet

Uppdaterad 2017-08-02 | Publicerad 2017-04-30

Hannah Widell och Amanda Schulman har fått massiv kritik för sitt kosttillskott.

Nu talar de ut om den senaste veckan i ”Fredagspodden”.

– Jag har inget att be om ursäkt för, säger Amanda Schulman i podcasten.

Kosttillskottet Hers har skapat en hätsk debatt den senaste veckan. Sanna Lundell och Jenny Strömstedt är några av de som kritiserat systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman och kallat pillret för ”oseriöst” och ”verkningslöst”.

I systrarnas podcast ”Fredagspodden” förklarar de nu hur hårt kritiken har tagit på dem.

– Vi har skapat ett kosttillskott och blir behandlade som att vi säljer knark, säger Hannah Widell i podcasten.

Hon säger att hon känner sig orättvist behandlad och menar att det aldrig funnits en baktanke med kosttillskottet, utan att de tagit fram det för att de verkligen tror på det.

”Jag kan inte ta kritik”

Amanda Schulman beskriver den senaste veckan som ”hemsk”.

– Jag försökte hålla mig från alla krönikor och kommentarer om Hers och alla kvinnor som skulle få en bit utrymme i media, säger hon och medger att hon tagit åt sig av kritiken.

– Vi har fått höra att vi måste ta kritik. Från och med nu vill jag klargöra en grej, jag är svindålig på att ta kritik, jag kan inte ta kritik. Allt vi gör, gör vi med själ och hjärta. Jag blir jätteledsen av kritik. Och man måste väl få bli det? säger hon.

Hannah Widell tycker folk blandat ihop saker och ting. Enligt henne klassas kosttillskotttet, en tablett som bland annat innehåller kakao och bidrottninggelé, som mat. Det behöver därför inte testas som ett läkemedel.

Amanda Schulman håller inte med de som tycker systrarna bör göra ”en pudel”

– Jag har inget att be om ursäkt för, säger Amanda Schulman.

Har blivit anmälda

Systrarna har blivit anmälda till Konsumentverket för sin marknadsföring av kosttillskottet. Kritikerna menar att duon har använt sina egna sociala medier-konton för att göra reklam för kostillskottet, utan att annonsmärka inläggen.

Hannah Widell förstår inte kritiken.

– Nej, det fanns ingen uttänkt strategi, vi gjorde som vi brukar göra när vi har gjort något som vi är exalterade för.