Hård kritik mot influencers coronainlägg

Ilskan: ”Särskild plats i helvetet”

Uppdaterad 2020-03-18 | Publicerad 2020-03-17

Flera influencers har kritiserats hårt för att försöka kapitalisera på corona-oron i samhället och för att sprida desinformation.

En av dem är Katrin Zytomierska, som försöker sälja en olja.

– Om man lyssnar till Anders Tegnell och hans duktiga kollegor på Folkhälsomyndigheten så behöver man inte lyssna till influencers, som förmodligen inte vet skillnaden mellan ett virus och en bakterie, säger Agnes Wold, överläkare och professor i klinisk bakteriologi.

Kritiken väller in mot Katrin Zytomierska, 42, på hennes egen Instagram, där hon har 150 000 följare.

Den tidigare tv-profilen har skrivit flera inlägg om coronaviruset. Bland annat kritiserar hon Folkhälsomyndighetens handlingar, något som får många av hennes följare att vädja om att låta de som faktiskt är experter att uttala sig om situationen.

”Men vad är det för strunt du delar och skrämmer folk med?” är inledningen på en av kommentarerna som har fler än tusen gillningar.

Katrin Zytomierska skriver att hennes fiskolja är bra för att boosta immunförsvaret i coronatider.

Försöker kapitalisera på corona

Dessutom försöker hon nu att sälja sin nya fiskolja på Instagram. En produkt hon menar att hon inte tjänar pengar på.

”Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar”, skriver hon bland annat.

Även det inlägget kritiseras hårt, och många följare skriver att de har anmält inlägget.

”Känns det bra att tjäna pengar på att sprida felaktig information mitt under en global pandemi?”, skriver en person.

”Det finns en särskild plats i helvetet för dom som försöker profitera på sina medmänniskors skräck för corona-pandemin: oavsett om det är att ta ockerpriser för handsprit eller claima att nåt jävla hittepå kan skydda på corona”, skriver en annan.

Aftonbladet har sökt Katrin Zytomierska för en kommentar utan framgång.

Margaux Dietz använder corona i reklamsyfte på sin blogg.

Margaux Dietz: Samhällsansvar

En annan influencer som har engagerat sig i coronasituationen är Margaux Dietz, 29, som bland annat sände live från Folkhälsomyndighetens presskonferens i dagarna.

I en Youtube-video, som har 150 000 visningar i skrivande stund, säger hon bland annat att en bekant har fått insiderinformation av någon som jobbar på Smittskyddsinstitutet om att Sverige kommer att hamna i karantän och som uppmanar alla att gå och handla det man kan för att ”snart börjar kaoset på riktigt”.

– Så nu har jag lite panik så nu kommer jag nog att avboka allting” och ”nu är det panik på riktigt, säger Margaux Dietz i videon.

Smittskyddsinstitutet finns inte längre. Det var en statlig myndighet fram till 2014, men slogs ihop med andra myndigheter och bildade Folkhälsomyndigheten.

”Vloggen är en del av att få följa Margaux tankar och händelser i vardagen. Ser du hela vloggen ser du att hon informerar så samma vis som presskonferensen sa i slutet av videon. Att ta det lugnt och följ det som myndigheterna talar om”, svarar hennes team i ett mejl till Aftonbladet.

Men inget svar på kritiken om att även hon använder corona i reklamsyfte, i ett annonssamarbete på sin blogg med titeln: ”Spara pengar tryggt och enkelt även i coronatider”.

Agnes Wold är överläkare och professor i klinisk bakteriologi.

Även Hannalicous kritiseras

Hanna ”Hannalicous” Friberg, 25, är en annan influencer som har skrivit mycket om cornaviruset och som kritiserats för att inte vara källkritisk i det hon publicerar.

”Det här är mina tankar kring corona viruset och det här är vad jag tycker och vad jag tror utifrån det jag har läst och det jag har hört. Med det sagt betyder inte det att informationen här är 100% sann. Men det här är mina tankar och min bild av det hela”, skriver hon bland annat i ett blogginlägg.

När Aftonbladet når henne vill hon inte kommentera inlägget.

Agnes Wold: Vet inte skillnaden mellan virus och bakterier

Agnes Wold är överläkare och professor i klinisk bakteriologi. I ett sms till Aftonbladet skriver hon:

”Om man lyssnar till Anders Tegnell och hans duktiga kolleger på Folkhälsomyndigheten så behöver man inte lyssna till influencers, som förmodligen inte vet skillnaden mellan ett virus och en bakterie”.

PODD Så jobbar Aftonbladet med coronaviruset

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi om hur Aftonbladet arbetar kring rapporteringen av coronaviruset och den globala krisen. Gäst är Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen