BMTH eldar fram en explosion

Bandet är mer dynamiskt än någonsin

Energiskt epicentrum Frontmannen Oliver Sykes hetsade fram en vild circle pit i publiken.

Mer dynamik, större känslor och yvi­gare elektronik.

Men en sak är konstant på Bring Me The Horizon-konserter.

Fansens stöd är nästan lika övertygande som det som händer på scen.

Det säljs ingen vinyl bland all merch i entrén.

Men det är också det mest uppenbara som avslöjar att besökare födda före 90-talet hör till undantagen i kväll. Med en Death-tröja över kroppen eldar frontmannen Oliver Sykes fram en vild circle pit och i extranumren lyckas sångaren med det fridlysta i att hetsa upp ett 50-tal fans på kompisarnas axlar.

Bring Me The Horizon lånar många attribut ur rockhistorien men går samtidigt

i täten för den nya generationen moderna metalcoreband.

Mer elektroniskt

 Och britterna är fortfarande på väg. Med gitarristen­ ­Jona Weinhofens avhopp ­tidigare i år och senaste albumet ”Sempiternal” har musiken blivit ännu mer elektronisk och ambient. Det märks på scen också. De hårdaste metalpartierna är färre och konserten i Fryshuset är mer dynamisk än något av de ­Sverigebesök jag har sett dem göra de senaste åren.

Weinhofen lämnar ett tomrum som är svårt att blunda för. Gitarristen var en väldigt visuell pusselbit och tillsammans med Sykes bandets ­energiska epicentrum live. Men att fansen har accepterat den nya sättningen råder det inga tvivel om. Stödet är enormt.

Aggressivt spottad text

Kanske därför, kanske för att det är senaste plattans ­bästa låt. Men ironin i att

”Go to hell, for heaven’s sake” möts av kvällens första riktiga publikexplosion är frestande att le åt.

Det behövs ingen våldsam fantasi för att läsa

in en del infe­kterade kän­slor kring avhoppet i just den aggressivt spottade texten. 

Följ ämnen i artikeln