Julia Ragnarsson om förvandlingen inför nya TV4-serien

Spelar karriärlysten ekonomijournalist i ”Fartblinda”

Uppdaterad 2019-09-06 | Publicerad 2019-09-02

Under hela sin karriär, i snart tjugo filmer och tv-serier, har mörkhåriga Julia Ragnarsson, 27, sett ut som sig själv.

I TV 4:s ”Fartblinda” är hennes grävande ekonomijournalist en riktig blondin.

– Man masserar in en atomnuclearshocktreatmentTjernobylvätska i håret, som sväller som ett svampmoln. När det har verkat, är man det blondaste sedan Debbie Harry, säger Julia och skrattar.

Jämförelsen med Blondie-sångerskan visar att Julia Ragnarsson har lite populärkulturell koll även bakåt i tiden. För även om popbandet fortfarande uppträder då och då, med en nu 74-årig Deborah Harry vid sångmikrofonen, så var deras storhetstid faktiskt ungefär – tio år innan Julia föddes.

Julia har däremot inte totalkoll på Carolina Neuraths karriär – hon som hittat på alltihop – innan hon fick rollen i tv-serien, som sedan en tid visas på C More och har premiär i TV 4 måndag 2 september.

Neurath var ekonomireporter på Svenska Dagbladet och skrev boken ”Den stora bankhärvan” om HQ Banks fall. Sedan har hon skrivit tre deckare – ”Fartblinda”, ”Gränslösa” och ”Brännmärkta” – där hon använt sig av sina journalisterfarenheter och förvandlat dem till fiktion, med grävande ekonomireportern Bea Farkas i centrum. Sedan blev Carolina Neurath programledare i SVT:s Morgonstudion.

– Historien om HQ-banken kände jag till från tv-nyheterna. Och jag hade sett Carolina i morgon-tv. Men jag visste inte alls att hon hade skrivit romaner. Jag valde att inte läsa böckerna. Och hade inte hunnit heller, jag kom sent in i processen, nästan direkt från tre månaders inspelning av ”Midsommar” i Ungern.

Spelar mot Kjell Bergqvist i ”Springfloden”

De flesta förknippar säkert Julia Ragnarsson med SVT-serien ”Springfloden”, efter Rolf och Cilla Börjlinds böcker. Två säsonger, tjugo avsnitt, har gjorts. Hon, som polishögskolestudenten Olivia Rönning, och Kjell Bergqvist, som Tom Stilton, rutinerad polis som blev hemlös, har haft suverän kemi.

– Just nu tycks inga fler avsnitt vara planerade, det verkar som de har lagt serien på hyllan. Men det vet man aldrig.
Det som driver intrigen framåt i ”Fartblinda” är det faktum att Bea Farkas, förortstjej med enkel bakgrund, håller på att avslöja skandalaffärer i en storbank – samtidigt som hon har en intensiv romans med bankens vd Peder Rooth (Matias Varela), som annars lever högborgerligt familjeliv i en lyxvilla i Djursholm. Julia Dufvenius spelar hustrun.

– Problematiken med hennes relation och samtidigt ambitionen i hennes yrke, den kollisionen var spännande att undersöka. Man ska ju tro på dem som ett kärlekspar samtidigt som hon väljer att bedra honom, eller vad man ska säga, när hon ska avslöja bankens affärer.

– Jag kan absolut förstå att hon spelar det dubbelspelet. Hon har ju anledning att tvivla på att han talar sanning, hon hittar bevis för att det är så.

Förstod du alla turer i bankaffärerna, det gjorde inte jag?

– Nej, inte allt. Jag tror att gemene man och tittare inte gör det. Men jag hoppas det inte stänger ute tittarna. I grund och botten handlar det om att banken döljer någonting. Det är Beas drivkraft.

Håret tog åtta timmar att bleka

Visst är hon en karriärist som är beredd att göra nästan vad som helst för att få ihop sin artikel?

– Jo, men det behöver inte vara en bra grej, det får ju konsekvenser för henne. Hon behöver vässa armbågarna extra mycket, i den här serien är ju hennes arbetsplats ganska mansdominerad.

Och visst spelar hon rätt mycket på sitt utseende?

– Jag tror absolut att hon använder utseendet till sin fördel.

Är det därför du är så himla blond i serien?

– Vi pratade om det, att jag har sett ungefär likadan ut i ”Springfloden” och alla filmer jag har gjort. Så vi valde att bleka det. Det tog åtta timmar. Håret känns som tuggummi när man duschar. Men en peruk ser inte lika bra ut. Och att ha en peruk med långt hår uppnålat under den… efter en halvtimme har du huvudvärk. På något sätt tror jag också det hjälpte mig i mitt karaktärsarbete, att lägga mig och vakna upp med den blonda frisyren.

Märkte du annars någon skillnad, att folk behandlar blondiner och mörkhåriga annorlunda?

– Jag vet inte om jag ska säga det här… Vi spelade in i Riga i Lettland, bodde där i flera månader, och det var väldigt många jag mötte på hotellet där som trodde att jag jobbade med något helt annat än skådespeleri… (skratt).

Om ”Midsommar”: ”Var nog lite kränkt”

Just skådespeleri var annars den självklara banan för Julia Ragnarsson. Hon hängde mycket på Malmö Stadsteater redan som barn, då pappa Lars-Göran och mamma Karin jobbade där som skådespelare respektive scenograf. Blott elva år gammal gjorde Julia sin första filmroll, som Torkel Peterssons dotter i Ella Lemhagen-filmen ”Tur & retur”. Sedan blev det teaterlinjen på gymnasiet. Roller i tv-serien ”Bron” och filmerna ”Stockholm stories”, ”Tillbaka till Bromma” och Guldbaggevinnaren ”Min faster i Sarajevo”.

Och sedan kom ”Springfloden”. Julkalendern för två år sedan. Och Ari Asters Hollywoodskräckis ”Midsommar”, där ett tjugotal svenska skådespelare tillbringade månader i Ungern – och där Julia tillhörde dem som mest fick agera i bakgrunden, utan några riktigt maffiga scener i den slutgiltiga versionen.

– Kanske skymtar jag lite mer i den ”director's cut” som kommer. Inspelningen är något av det konstigaste jag gjort i mitt liv. En psykosbergochdalbana.

– Det är lätt att känna sig kränkt som skådespelare och jag var nog lite kränkt ett tag, även om jag hade känt på mig att det kunde bli just som det blev. Men man lär sig mycket om sitt eget psyke. Vad man ska göra och inte göra. Det kommer att bli en kultfilm. Det är det väl redan. Jag har många galna stories från inspelningen, i alla fall…

Just nu har Julia inget nytt projekt på gång.

– Den största tiden jag lägger ned på provfilmningar är på saker som inte är i Sverige. Man måste hela tiden arbeta på att bredda sig rent geografiskt. jag menar, hur många stora grejer kan man göra i Sverige på ett år?

Och om det blir fler säsonger med Bea Farkas, det finns ju två böcker till?

– Det är nog inget som är skrivet i sten, men de jobbar väl på det. Jag fortsätter gärna.

Och vad det än var för skumt innehåll i det där som Julia så spontant döpte till atomnuclearshocktreatmentTjernobylvätskan, så var det inte värre än att det gick att få bort, för nu ser hon ut i håret som vi är vana att se henne.

Julia Ragnarsson om…

… förebilder:
– Det är väl uttjatat att säga Daniel Day-Lewis. Men ”There will be blood är ju en av de bästa filmer som gjorts. Olivia Colman har jag alltid haft som en av mina favoriter bland kvinnliga skådespelare.

… #Metoo:
– Jag har absolut sett saker. Har ju varit i den här branschen sedan jag var elva år. Men inget jag kan gå in på med dig. Att det nu uppmärksammas och förebyggs, är bara början på en ganska inbankad struktur som kommer ta tid att förändra.

Claes Månsson, som spelar ägaren till banken som Bea Farkas ska avslöja:
– Han är en sådan legendar. Så briljant. Man hyser respekt och blir lite rädd när han sätter ögonen i en. Samtidigt är han så jätterolig och så snäll.

… att spela en journalist som lånat rätt mycket drag av Carolina Neurath själv:
– Det är inte så att jag har behövt gå runt och tänka Så här skulle inte Carolina Neurath ha gjort. Hon har varit inblandad i själva manusprocessen. Gett input på hur man säger saker på rätt sätt. Men vi två träffades bara en gång. Och någon praktik på DN eller någon annan tidning hanns inte med, jag kom direkt från Ungern.